حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه نوعی ابزار برای تسریع و تسهیل کار مترجم است.
حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه نوعی ابزار برای تسریع و تسهیل کار مترجم است.

پوستر شهرهای برگزار کنندۀ جام جهانی برزیل



 پس زمینۀ این تصویر با الهام از کلیسای جامع برازیلیا طراحی شده است --- یعنی یکی از شاهکارهای معماری کشور برزیل. رنگ زرد در سمت راست بیانگر طلوع خورشید از شرق است و رنگ نارنجی در سمت چپ بیانگر غروب آن در غرب است.  

فضای سبز کشور برزیل 5 برابرِ استانداردی ست که بوسیلۀ سازمان جهانی بهداشت تعیین شده است، با این حساب فضای سبز موجود در این کشور از فضای سبز تمام کشورها وسیع تر است. در پوستر فوق، رنگ سبز، در انواع گوناگونش، بیانگر فضای سبزِ برزیل است.

فوتبالیستی که به تصویر کشیده شده استْ رنگ های متنوعی دارد که بیانگر قومیت های مختلف جامعۀ برزیل است. رنگ های موجود در پرچم کشور برزیل نیز در تصویر دیده می شود، یعنی سبز، زرد، آبی، و سفید. 

 


 

ساکنان کوریتیبا این پوستر را برای نمایندگی شهرشان در جام جهانی 2014 انتخاب کردند. این پوستر نوعی درخت کاج برزیلی را به تصویر کشیده است (Araucaria). در برزیل به این درخت Pinheiro do parana می گویند. پیش از آنکه در قرن 17ام این شهر بنا شود، شهر پوشیده شده بود از این نوع درخت کاج.

کوریتیبا که به دلیل سیستم حمل و نقل عمومی عالی، توسعۀ پایدار، و فرهنگ نوآوری قدرتمندْ از شهرت جهانی برخوردار است، محل سکونت افرادی است که از کشورهای مختلف جهان به آنجا مهاجرت کرده اند تا در آرامش و صلح در کنار هم زندگی کنند.

کاج برزیلیْ سر به فلک کشیده و میوه های مخروطی اش را در محیط پیرامونش گسترانده است. گویی ساکنان شهر جام خود را برای سلامتی فوتبال بالا برده اند تا به جام جهانی خوشامد بگویند.


کوئیبا، که دقیقاً در مرکز آمریکای جنوبی قرار دارد، از تاریخ، فرهنگ، هنر، و سبک های آشپزی غنی برخوردار است. کوئیبا علاوه بر هوای گرم به مردم خونگرم خود نیز معروف است.

پوستر کوئیبا رنگ روشنی دارد که بیانگر مردم خوش مشرب شهر است. حرکت توپ و اشکال اطراف آن نشانه ای ست از گردهم آیی مردم شهر و اشتیاق آن ها برای برگزاری این رقابت ها. پرنده ای که در تصویر دیده می شود tuiuiu نام دارد که بومی این منطقه است. در مرکز توپ نقشۀ ایالت Mato Grosso دیده می شود که کوئیبا مرکز آن است.



بلو هورایزانته به دلیل مهمان نوازی مردم شهر، اشتیاقشان برای فوتبال، فرهنگ غنی، و انحنای معروفی که در آثار معماری آن وجود دارد و از کوه Minas Gerais در پس زمینۀ شهر الهام گرفته شده، معروف است.

یکی از مشهور ترین لندمارک های شهرْ کلیسای São Francisco de Assis است. پوستر فوق سایۀ این کلیسا و پنج وجهی هایی را به تصویر می کشد که با هم همپوشانی دارند و بیانگر توپ فوتبال هستند. توازن میان طبیعت و هنر و خوشامدگویی مردم شهر به مهمانان از جمله مواردی است که از این پوستر برداشت می شود.


پوستر شهر مانوس (Manaus) ویژگی منحصر به فردی را نشان می دهد: در اینجا، در قلب بزرگ ترین جنگل های بارانیِ جهان، همگی ما طرفداران محیط زیست هستیم. برای رقابت های به یادماندنی، بازیکنان بزرگ، و گل های مهیج فریاد می کشیم. همچنین، گردهم آمده ایم تا به تشویق طبیعت بپردازیم. هر چه باشد، همگی عضو یک تیم واحد هستیم.


به دلیل آفتاب همیشگی و ساحل زیبا، فورتالزا مکانی خاص است. مشخصۀ آن خونگرمی مردم و احترام آن ها به طبیعت است. فوتبال ساحلی، ورزشگاه شهر، و لندمارک های مشهور آن که درون شش ضلعی های توپ فوتبال کشیده شده اند، ویژگی های اصلی این پوستر را تشکیل می دهند.

پذیرش مدرنیسم و حفظ سنت ها فضایی را خلق کرده که بوسیلۀ آن شهر به یکی از پربازدیدترین مکان های برزیل تبدیل شده است.


پورتو آلگرا، مرکز جنوبی ترین ایالت برزیل، از مواهبِ طبیعی متنوعی برخوردار است، از جمله غروب خورشید در افق دریاچۀ Guaiba. یکی از لندمارک های شهر با نام Usina do Gasometro  که بهترین مکان برای تماشای غروب خورشید است در این پوستر دیده می شود. 

نوارهای رنگی بیانگر غنای فرهنگی، توسعۀ فناوری و ساختاری، و رونق اقتصادی ای است که فوتبال به ارمغان آورده است. تصویر مردمی که سمت چپ ایستاده اندْ نمایندۀ شور و اشتیاق اهالی پورتوآلگراست.



سبز به نمایندگی از جنگل، زرد به نمایندگی از شن های داغ، آبی به نمایندگی از دریای کریستالی: برزیل سنبلی است از غنای کرۀ زمین و تمامی این مواهب در شهر Natal تجمع یافته اند. این شهر در شرقی ترین قسمت آمریکای جنوبی قرار گرفته و مردمش به سخاوتمندی معروفند.

سایۀ مردی که دستانش را گشوده و با رنگ های پرچم برزیل احاطه شده سمبل خوشامدگویی به بزرگترین رقابت فوتبال دنیاست و فرصت هایی که در قالب رشد اقتصادی، اشتغال، و تبادل فرهنگی به ارمغان آورده است.


پوستر شهر Recife شهری ساحلی را به تصویر می کشد که سرشار است از جنبش، هنر، و شور و اشتیاق. Frevo که سبکی از موسقی و رقص است بارزترین مشخصۀ شهر به حساب می آید. این سبک 100 سال پیش ظهور یافت و اکنون جزو میراث ناملموس برزیل است.

اجرای این سبک با یک چتر رنگارنگ انجام می شود و در این تصویر حرکات آکروباتیک آن به حرکات فوتبالیست های ماهر تشبیه شده است. رنگ های موجود در این پوستر نمایندۀ رنگ های گوناگون چشم انداز شهری Recife است که از پل ها، رودخانه ها، قایق ها، و معماری غنی تشکیل شده است.


سایۀ به تصویر کشیده شده و قلب هایی که آن را احاطه کرده سمبل مردم فوتبال دوست ریودوژانیرو و علاقۀ آن ها به این ورزش است. فوتبال در مرکز دنیای آن ها واقع شده و این ایده از طریق عمقی که به تصویر داده شده منتقل می شود. هر لایه بیانگر یکی از جنبه های ریودوژانیرو است: ساحل، کوهستان، Sugarloaf (نام کوهی در این شهر)، دریا، و آسمان.


پوستر سائوپائولو ابرشهری را به تصویر می کشد که هزاران نفر در آن با فوتبال زندگی کرده، با آن جشن می گیرند، و با آن نفس می کشند. فوتبال خونِ شهر است و در خیابان ها، ساختمان ها، و فضای شهر جریان دارد. انرژی این شهر همه گیر است که سبب می شود اهالی برای یک هدف واحد با هم متحد شوند و مردمِ بزرگترین شهر برزیل را تبدیل به بزرگترین هواداران فوتبال کرده است.


سالوادور شهری است با غنای فرهنگی و میراث عظیم معماری. یکی از جذاب ترین جاذبه های آنْ Elevador Lacerda، اولین آسانسور دنیا، است. از بالای برجی که این آسانسور در آن واقع شده است، می توان چشم اندازی مهیج از سایر جاذبه های توریستی را مشاهده کرد. 

این بنا با جذب بازدید کنندگان، چه محلی و چه توریست، به اقتصاد شهر رونق می بخشد، که یکی از اهداف رقابت های فوتبال نیز محسوب می شود. اما برای اکثریتْ مهمترین هدف فوتبال به ثمر رساندن گل است. این مساله نیز، با نشان دادن توپی که از خط دروازه عبور کرده و به تور برخورد می کند، در پوستر نمایش داده شده است.


منبع:

fifa.com/worldcup/destination/posters/index.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد