حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه نوعی ابزار برای تسریع و تسهیل کار مترجم است.
حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه نوعی ابزار برای تسریع و تسهیل کار مترجم است.

...

It wasn’t too long after I had started studying languages that I found it impossible to set aside my dictionary.


My first book of this kind was a beginner, which gradually changed to an Oxford Advanced. Five years later, it outlived its usefulness as most of its pages were ripped off or torn up. As a result, the old book was replaced by a Longman.


Not only does it include the meanings of many words, but it also features word groups, collocations, grammar tips and so on. The book is enclosed with  two  CDs  ,  which  are  fascinating  and entertaining  as  well  as informative. Extra examples and writing assistance are available to help learners write and learn better and easier. And, it pronounces all the words and sentences, helping you to improve your listening. Also, you can assess how good your knowledge is by doing the exam practices. So, if the teacher is not available, everyone can rely on the book and its enclosed CDs.


My learning interrupts if the book is not within my sight, that’s why it is impossible to separate from it. I should be grateful to a teacher of mine who used to preach over the advantages of a good dictionary all the time.

نمایش تابلوهایی که بیانگر قدمت و مبدا شلوار جین هستند



امروزه، از زندگی روزمره گرفته تا دنیای پرهیاهوی مد، بخش اعظمی از تجارت پوشاک در سلطه شلوارهای جین است. اما سال هاست که مبدا و محل تولد شلوار جین در هاله ای از ابهام قرار گرفته است؛ برخی می گویند محل تولد آن در منطقه ای در سواحل جنوبی فرانسه است و برخی عقیده دارند این افتخار باید نصیب  شهری در شمال ایتالیا شود.


به تازگی مورخان حوزه هنر نقاشی هایی را کشف کرده اند با بیش از 400 سال قدمت که به گفته آنها این آثار، که در پاریس در معرض دید عموم قرار گرفته اند، می توانند بیانگر مبدا و قدمت شلوارهای جین باشد. نقاش ناشناس ایتالیایی در این تابلوهای متعلق به قرن هفدهم زندگی مردم فقیر جامعه را با تمام جزئیاتش به تصویر کشیده که ویژگی بارز آن ها لباس های افراد است. لباس اشخاص در این تصاویر پارچه ای آبی رنگ است که آن را در تن همه می توان دید، از دامن

زن روستانی گرفته تا ژاکت پسر بچه ای که مشغول گدایی کردن است.


ابتدا شهری که این تصاویر با الگو گرفتن از آن کشیده شده است مشخص نبود، اما یکی از این تابلو ها منظره ای را در خود جای داده  که محققان به کمک آن توانستند مکان مورد نظر را شناسایی کنند؛ منطقه ای در ونیز. مورخین پیش از این احتمال می دادند محل تولد پارچه جین یکی از این دو مکان باشد: شهری به نام نایمز در فرانسه و یا جنوا در ایتالیا که نام جین از آن گرفته شده است.


تا امروز منبع موثقی که بیانگر محل دقیق تولد شلوارهای جین باشد پیدا نشده غیر از اسنادی که حاکی از صادرات پارچه های ارزان قیمت جین از شهر جنوا به شمال اروپا و انگلیس می باشند. اما  این تابلوها که هشت عدد از آن ها در پاریس به نمایش درآمده اند می توانند به عنوان منبعی معتبر استفاده شوند. به گفته کارشناسان در این تصاویر که در منطقه ای در ونیز کشیده شده اند پارچه ها دقیقا شبیه به همان چیزی هستند که ما امروزه آن را در تولید شلوارهای جین به کار می بریم.


گالری کانسو که از سال 2006 تا کنون مشغول ردیابی و خرید این نقاشی ها بوده است ارزش این تابلو ها را بین 60 الی 800 هزار یورو برآورد کرده است. نقاش ناشناس این تابلوها با نام "استاد جین آبی" شناخته می شود. 


منبع:

من رژیمم، همسایمون وسواسه!

یکی از یادگارهای باارزش و بیشماری که پیشینیانمان برای ما به ارث گذشته اند زبان فارسی است. البته همانطور که قدر بقیه یادگارهای منحصر به فردی را که به رایگان در اختیار ما گذاشته شده نمی دانیم طبیعتا برای زبانمان هم ارزشی قائل نیستیم.

اگر در طول شبانه روز کمی به نحوه صحبت کردن خود دقت کنیم پی به اشتباهات فاحشی می بریم که اندکی تامل روی آن ها به قول معروف مرغ پخته را نیز به خنده وا می دارد. دو نمونه از این اشتباهات رایج را می توانید در عنوان این مقاله مشاهده کنید. واقعا این دو جمله چه معنی و مفهومی می توانند داشته باشند؟ رژیم و وسواس هر دو اسم هستند، در حالی که در جملات فوق برای توصیف من و همسایه به دو صفت احتیاج داریم. همانطور که نمی توانیم بگوییم "من ماشین هستم" و یا نمی گوییم "من صندلیم"، بیان جملات بالا نیز اشتباهی فاحش محسوب می شود.

متاسفانه این گونه اشتباهات کم نیستند  و از همه بدتر، عادی نیز شده اند. اگر کسی هم اعتراض کند منطقی ترین جوابی که به وی داده می شود این است: "ول کن بابا! حالا تمام مشکلات مملکت حل شده همین یکی مونده؟" غافل از این که با این کار داریم به دست خودمان زبانمان را خراب می کنیم.

آیا کشوری که به داشتن حافظ و سعدی و مولانا افتخار می کند باید نحوه صحبت کردنش این باشد؟ وقتی که خودمان برای داشته هایمان ارزش و اعتبار قائل نباشیم نباید به خاطر بی احترامی ها و کم محلی های بیگانگان خم به ابروی خود بیاوریم.   

معرفی وبلاگ آشپزی رنگین


آدرس سایت:

http://ashpazierangin.blogfa.com/


معرفی وبلاگ:


چند ماه پیش وقتی داشتم وبگردی می کردم به صورت اتفاقی با یک وبلاگ کاملا متفاوت آشنا شدم. بر خلاف خیلی از وبلاگ ها (مثل وبلاگ های خودم) که شدیدا دچار روزمرگی هستند و در آنها مطلب جدید و جالبی یافت نمی شود این سایت با وب هایی که تا اون موقع دیده بودم یک فرق اساسی داشت؛ تنوع، خلاقیت و نوآوری در آن موج می زد.


سایت مذکور، که عکس های درج شده در آن حاکی از ذوق و سلیقه مدیر آن است، انواع و اقسام غذاهای ایرانی و گاهی خارجی را با زبانی ساده توضیح می دهد. چنانچه سوالی در ذهن مخاطبان باشد در صورت مطرح شدن بی پاسخ نخواهد ماند، زیرا در اسرع وقت توسط نویسنده وبلاگ، که آموزگاری بازنشسته است و اکنون این حرفه مقدس را در عرصه دنیای مجازی تجربه می کند، پاسخ داده خواهد شد.


بازدید از این سایت را، که لینک آن را در قسمت پیوندها می توانید پیدا کنید، به همه توصیه می کنم.


رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از ظروف پلاستیکی


هنگامی که در خانه نشسته ایم به هر طرف که نگاه می کنیم اثری از پلاستیک پیدا می کنیم. آشپزخانه نیز از این قائده مستثنی نیست، زیرا همان طور که می دانیم برای نگهداری بسیاری از مواد غذایی از ظروف پلاستیکی استفاده می شود. مهاجرت مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی به مواد غذایی از جمله مواردیست که همیشه توجه دست اندرکاران صنایع غذایی را به خود معطوف کرده است.


از آنجا که، به دلیل کاربردهای فراوان، نمی توانیم پلاستیک را از زندگی روزانه خود حذف کنیم، باید بوسیله رعایت نکات ایمنی جلوی ضرر و زیان های احتمالی را بگیریم.




اولین نکته، توجه به کدهایی است که روی ظروف پلاستیکی درج شده اند. در قسمت تحتانی و خارجی این ظروف علامت بازیافت(یک شکل مثلثی که اضلاع آن به شکل فلش هستند) حک شده که درون آن عددی مابین یک تا هفت دیده می شود. این اعداد بسیار مهم بوده و بیانگر نوع موادی هستند که درون ظروف پلاستیکی به کار رفته اند. اگر عدد درج شده 1، 2، 3، 4 و 5 بود ظرف پیش روی شما مناسب نگهداری مواد غذایی است. هر چه این اعداد کوچکتر باشند ظرف برای نگهداری مواد غذایی مناسبتر است، به نحوی که بهتر است از ظروفی که عدد 1 و 2 روی آنها درج شده برای نگهداری مواد غذایی استفاده کرد و اگر این عدد بین 3 تا 6 بود(با بزرگتر شدن عدد) احتمال مهاجرت مواد شیمیایی به ماده غذایی افزایش می یابد. اگر عدد حک شده 7 بود به هیچ وجه نباید برای نگهداری مواد غذایی از آن استفاده نمود.


یکی از کارهایی که باید از آن اجتناب کرد  قرار دادن ظروف پلاستیکی در مایکروفر(مایکروویو) است. البته ظروف پلاستیکی که روی آن ها عبارت " microwave safe" درج شده برای استفاده در مایکروفر مناسبند.


بسیاری از مواد پلاستیکی مانند بطری های آب، یک بار مصرف بوده و علاوه بر آن مقاومت کمی نسبت به سرمای فریزر دارند، دمای پایین سبب می شود مواد موجود در آنها به ماده غذایی وارد شود. سایر ظروف پلاستیکی را نیز نباید در فریزر قرار داد. ناگفته پیداست که کیسه های فریزر از این قائده مستثنی هستند، زیرا برای همین کار طراحی شده اند.


بزرگترین اشتباهی که ممکن است یک فرد مرتکب شود ریختن غذا و مایعات داغ درون این ظروف است. این عمل بسیار خطرناک بوده و سبب می شود که بخش اعظمی از مواد شیمیایی موجود در ظروف وارد مواد غذایی شود. هنگامی که در یک لیوان پلاستیکی، چای ریخته می شود پس از چند ثانیه احساس می کنیم لیوان نازک تر شده است، این مساله بیانگر مهاجرت مواد شیمیایی به درون مایعات موجود در لیوان است. می توان برای غذا و مایعات داغ از ظروف کاغذی استفاده کرد.


همچنین باید از پلاستیک برای همان منظوری که روی بسته بندی آن نوشته شده استفاده کرد، مثلا کیسه های سیاه فقط برای حمل زباله مناسبند.


با رعایت نکاتی که در بالا گفته شد می توان جلوی ضررهایی که استفاده نادرست پلاستیک به ما وارد می کند را گرفت پس نباید با دیدن ظروف پلاستیکی دچار دلهره شد. 


منبع:

http://health.yahoo.net/articles/womens-health/plastic-container-safe

پارک ملت


 

Next to a busy road lays a peaceful place called Mellat Park, which I would visit and resort to whenever I felt a lot of tension. Inside it, except for a faint sound of distant traffic there wasn't any disturbing noise. Therefore, it was frequented by those tired of routine life. Most of them were old pensioners, occupying most benches discussing a wide range of issues. In addition to them, strollers wandered around, some accompanied by a partner and some preferred a solitary walk. Also, the next group of visitors was the fitness freak, jogging and running until they were breathless. At the same time, poor animals scavenged among rubbish, hoping to feed themselves and their families. But their search didn't take long, since some people sympathized with them, sharing food with cats and crows. For sure at the end of the day all people would enjoy their visit and undoubtedly wouldn't forget to thank sweepers and gardeners who took care of the park.


روشی برای تقویت listening


بسیاری از افرادی که پس از سال ها تلاش، در یک زبان خارجی مهارت لازم را کسب کرده اند، و به خوبی می توانند صحبت کنند، بخوانند و بنویسند، از عدم توانایی خود در درک فیلم ها، سریال ها و آهنگ ها سخن می گویند. تقریبا همه ما حداقل یک بار جمله " listening من ضعیف است" را در زندگی خود به کار برده ایم. البته جای نگرانی نیست، چون ظاهرا این مشکل، معضلی جهانی است.



       ادامه مطلب ...