حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه نوعی ابزار برای تسریع و تسهیل کار مترجم است.
حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه نوعی ابزار برای تسریع و تسهیل کار مترجم است.

معرفی یک بازی برای افزایش دایره لغات در کنار سرگرمی

buzzword نام یک بازی flash است که توسط سایت Yahoo! Game ارائه شده است. توسط این بازی می توانید دایره لغات خود را به شدت افزایش دهید.


برای هدایت شدن به این سایت روی buzzword کلیک کنید.


نحوه انجام بازی در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

ذخیره اطلاعات بر پیکره ی باکتری ها

باکتری E.coli، یکی از خطرناک ترین عوامل بیماری زا در بسیاری از مسمومیت های غذایی، قادر است از داده های ما محافظت کند. بنابراین، به گفته عده ای از دانشجویان چینی مقیم هنگ کنگ، در آینده قادر خواهیم بود «منبع عظیمی از اطلاعات را در یک ظرف حاوی باکتری درون یخچال خانه» نگهداری کنیم.

ذخیره سازی زیستی علمی جوان است که قدمت آن از یک دهه فراتر نمی رود. دقیق ترین تعریفی که از این علم می توان ارائه کرد «هنر رمزنویسی اطلاعاتی روی سلول های زنده»  است. از آنجا که شمار باکتری ها ثابت نبوده و مرتبا تولید مثل می کنند، در صورتی که داده ها را روی DNA آن ها ذخیره کنیم، می توانیم هزاران سال از اطلاعات خود حفاظت کنیم. پیش از این دانشمندان ژاپنی در سال 2007 از حک نمودن معادله معروف اینشتین (یعنی E=MC2) روی DNA نوعی باکتری موجود در خاک خبر داده بودند.

اما محققان چینی پا را این فراتر گذاشته و ذخیره داده های پیچیده را، از طریق ایجاد روش های نوین، روی DNA باکتری مذکور ممکن ساختند. آن ها اطلاعات را به اجزای کوچک تقسیم کرده و این داده ها را بین سلول های باکتریایی متفاوت پخش نمودند. این روش به دانشمندان کمک می کند بر مشکل کمبود ظرفیت فائق آیند. آن ها همچنین روشی را ابداع کرده اند که با آن می توان، محل دقیق اطلاعات مورد نظر، روی DNA را ردیابی نمود.

این روش، علاوه بر متن، راه را برای ذخیره تصویر، موسقی و حتی ویدئو روی سلول ها هموار می سازد. به گفته محققان چینی یک گرم از باکتری قادر است معادل با یک هارد دیسک 4502000 گیگا بایتی، اطلاعات در خود جای دهد. آن ها حصار امنیتی سه لایه ای را نیز برای محافظت از اطلاعات ابداع نموده اند که می تواند برای دیپلمات های آمریکایی که اطلاعات شان توسط Wikileaks در فضای مجازی پخش شد خبر خوشایندی باشد. باکتری ها را نمی توان هک کرد؛ این در حالی است که داده های روی کامپیوترها را در اثر نقص های الکتریکی و یا دزدی های سایبری ممکن است از دست بدهیم. اما باکتری ها با توجه به ایمن بودن مقابل حملات سایبری، قادرند از اطلاعات ما، با قدرت، محافظت کنند. به علاوه یک نوع مکانیسم که درون این سیستم به کار رفته، مسئول این است که مانع از نابودی اطلاعات، در اثر جهش های احتمالی ژنتیکی باکتری ها گردد.

دانشمندان چینی واژه ای را نیز در این رابطه ابداع کرده اند – biocryptography. آن ها DNA را از سلول باکتری استخراج کرده و پس از ایجاد تغییرات به کمک آنزیم ها روی آن، DNA را مجددا به سلول بازگرداندند.  

دانشمندان مذکور خطرناک بودن این روش را رد کرده و می گویند: علی رغم بدنامی E.coli، این شیوه ریسکی را متوجه ما نخواهد کرد، چرا که از نوع اصلاح شده این باکتری استفاده کرده که قادر نیست خارج از فضای سنتزی زنده بماند.

شاید بتوان یکی از تجهیزات کامپیوترهای آینده را پتری دیش هایی دانست که حاوی باکتری های حامل اطلاعات هستند. با اینحال، هر چند این روش «یک دستاورد عظیم» محسوب می گردد، اما دنیا، به دلیل اینکه روش فوق مراحل اولیه را طی می کند، باید سال ها منتظر بماند تا چنین کامپیوتری را تجربه کند.  

منبع:

AFP

پ. ن. پتری دیش نام یک ظرف پلاستیکی است که در آزمایشگاه های میکروب شناسی برای مطالعه روی باکتری ها از آن استفاده می کنند. اگه سوالی بود در خدمت هستم.

پ.ن. E.ocli که ما به اون می گیم اشرشیا کلی/کلای یک باکتری بیماریزاست که عامل بسیاری از مسمومیت های غذایی خصوصا در فصل تابستان می باشد. coli همان colon است که فکر می کنم روده بزرگ باشد. E حرف ابتدایی Escherchia بوده که از Escher مشتق شده است. T. Escher نام یک دانشمند آلمانی در قرن نوزدهم است.

تولد ده سالگی ویکی پدیا



فردا، 25 دی ماه، دقیقا برابر است با ده سالگی سایت ویکی پدیا؛ سایتی که هنگام جستجوهای اینترنتی خود محال است نام آن را مشاهده نکنیم. نگارش مطالب این سایت با کمک داوطلبانی انجام می شود که از اقصی نقاط دنیا داشته های علمی خود را به رایگان در اختیار کاربران اینترنت قرار می دهند.


به عنوان یک کاربر اینترنت، شاید بیشتر از پنج بار در روز برای دریافت اطلاعات مختلف به ویکی پدیا مراجعه کرده و اکثر اوقات نیز دست پر از آن خارج می شوم. تمامی مطالبی که توسط کاربران در این سایت نوشته می شوند باید از یک منبع معتبر نقل شده باشند؛ بنابراین، هر چند گاهی اوقات به برخی مطالب خلاف واقع در این سایت بر می خوریم، در بیشتر موارد می توان به عنوان یک منبع معتبر از آن استفاده کرد.


با اینحال، به نظر من، ویکی پدیای پارسی هنوز درگیر مشکلات زیادی است، از جمله ضعف هایی که در نگارش محتویات آن وجود دارد و ناقص بودن بسیاری از مقالات. از بین بردن این ضعف ها و نقصان ها نیز بر عهده ما پارسی زبان ها می باشد.


همان طور که می دانیم همه افراد می توانند در ویکی پدیا به نگارش و ویرایش مطلب بپردازند. بنابراین تمام اشخاصی که در رشته ای خاص تحصیل کرده یا دارای یک مهارت به خصوص هستند می توانند قدمی در راه ارتقای محتویات این سایت بردارند. در نتیجه همه ما می توانیم آموخته ها، تجربیات و مطالعات خود را در این سایت با ارزش به اشتراک بگذاریم تا علاوه بر برآورده کردن نیازهای علمی هم میهنان خود، به این رهنمود زیبا که می گوید «زکات علم آموختن است» نیز عمل کرده باشیم.


پ.ن. البته باید هنگام نگارش مقالات سعی کنیم حتما از یک منبع معتبر استفاده کرده و از نوشتن نظرات و عقاید شخصی خود جدا پرهیز کنیم.

پ.ن. از دوست عزیزم هم که قهر کرده و دیگر کامنت نمی گذارد خواهش می کنم با بنده آشتی کرده و مجددا من را با کامنت های زیبای خودش مفتخر کند.



تنهایی

چند وقت پیش در یک وبلاگی این جمله قشنگ رو خوندم که شاید ...:
تنهایی یعنی اینکه بعد از نود سال برای آدم
SMS بیاد ولی نگاهش که می کنی می بینی تبلیغ همراه اوله.


از اینجا به بعد نوشته خودمه:


تنهایی می تواند برای گروهی یک مصیبت قلمداد شود و برای گروهی دیگر، بر عکس، یک موهبت الهی. چرا که در تنهایی به وجود بسیاری از استعداد های نهفته خودت پی می بری و بدون اینکه هیاهوی دنیا مانع شکوفایی آن ها شود به پرورش آن ها خواهی پرداخت. شاید مبالغه نباشد اگر بگویم اکثر آثار برجسته هنری در تنهایی خالقان آن ها خلق شده اند.


بنابراین هنگامی که تنها می شوید زمین و زمان را لعنت نفرستید و نگویید چرا فلانی به من زنگ نمی زنه یا چرا براش SMS می فرستم جوابم رو نمی ده. خوب جواب نده! ... پدرش! تبدیل به قاضی هم نشوید. فکر و خیال هم نکنید. به تنهایی به چشم یک هدیه و فرصت نگاه کنید که از جانب خدا به شما اعطا شده و سعی کنید نهایت بهره را از آن ببرید. شاید محصول تنهایی شما یک شاهکار ادبی یا یک نقاشی چشم نواز باشد. 


پس، درود بر تنهایی!


پ. ن.1 مشابه جملات بالا را چند سال پیش در رادیو پیام شنیدم و با الهام از آن و پس از خواندن یکی از اشعار دوستان که در مورد تنهایی بود این پست را نوشتم.


پ. ن.2 انتقادات خودم رو هم در مورد سایت بلاگفا پس می گیرم. البته دیگه پاکشون کردم.



معرفی سایتی برای آپلود کردن عکس

زمانی که در سایت بلاگفا وبلاگ نویسی می کردم، هر وقت عکس در وبلاگ درج می کردم دو روز بعد می پرید و تمام زحمت هام دود می شد می رفت هوا. اما سرویس بلاگ اسکای در کنار سایر قابلیت هایی که دارد یک سایت را هم برای آپلود عکس اختصاص داده که تا دیروز فقط کاربران سایت از آن می توانستند استفاده کنند؛ اما از این به بعد کاربران غیر عضو نیز قادر خواهند بود از این سایت برای آپلود عکس بهره گیری کنند. عکس هایی که در این سایت آپلود می کنید هیچ وقت به فنا نخواهند رفت.

برای مراجعه به این سایت می توانید روی لینک زیر کلیک کنید.
پیکو فایل

باید از مدیران سایت بلاگ اسکای نیز تشکر کرد که هر روز یک قابلیت جدید به این سایت اضافه می کنند.  بدون تعارف، در میان سرویس های وبلاگ ایرانی، مدیران بلاگ اسکای از لحاظ پاسخ گو بودن و سایر ویژگی ها به معنای واقعی کلمه حرف ندارند.

تور مجازی گورستان «پرلاشز»

چند شب پیش در اینترنت به دنبال دانلود کردن کتاب های مرحوم صادق هدایت بودم که به طور اتفاقی به یک سایت خیلی جالب برخوردم: «بازدید اینترنتی از قبرستان پرلاشز» در فرانسه که قبر صادق هدایت هم در آن قرار دارد. در این سایت می توانید به طور رایگان به شکلی مجازی تمام مکان های این گورستان را مشاهده کنید، که مشاهیر فراوانی در آن آرام گرفته اند.


حالا که صحبت از قبر شد شاید بد نباشد که یک سایت دیگر را هم معرفی کنم؛ یعنی سایت «آرامگاه ظهیرالدوله». البته فکر می کنم خیلی از کسانی که با افتخار خاطرات سفر فرنگ خود و مکان هایی را که بازدید کرده اند را تعریف می کنند حتی اسم اینجا را نشنیده باشند، چه برسد به نام افرادی که در آن دفن شده اند.