حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه نوعی ابزار برای تسریع و تسهیل کار مترجم است.
حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه نوعی ابزار برای تسریع و تسهیل کار مترجم است.

تفاوت میوه و سبزی (در گیاه‌شناسی، آشپزی و تغذیه)


سیب قطعاً میوه است.

اما

گوجه فرنگی میوه  است یا سبزی؟ 

خیار میوه  است یا سبزی؟

میوه‌جات و سبزی‌جات یک طبقه‌بندی واحد ندارند. در حقیقت، این موضوع که  محصولی میوه است  یا سبزی بستگی دارد به اینکه طبقه‌بندی آن بر چه اساسی انجام شده است. نظر یک گیاه‌شناس دربارۀ گروه‌بندی میوه و سبزی با نظر یک کارشناس آشپزی متفاوت است. همچنین، کارشناسان تغذیه از جنبه‌ای متفاوت این محصولات را بررسی می‌کنند.

از نظر گیاه‌شناختی، میوه محصولی‌ست که حاوی دانه است. میوه از تخمدان گیاهان گل‌دار حاصل می‌گردد، در حالیکه سبزی جزئی از گیاه است (ریشه، برگ و ساقه). برای مثال، کاهو و اسفناج برگ محسوب می‌شوند، هویج و تربچه ریشه گیاهند، زنجبیل و کرفس ساقه‌اند، در حالی که کلم و گل‌کلم غنچۀ گل به حساب می‌آیند.

در مجموع، اگر محصول دانه داشته باشد (حتی اگر با دستکاری ژنتیکی فاقد دانه باشد و یا کشت آن به گونه ای باشد که محصول بدون دانه به عمل آید --- مانند انگور بی‌دانه)، میوه محسوب می‌گردد. در غیر این صورت، سبزی است.

از نظر علم تغذیه، میوه‌جات و سبزی‌جات معمولاً در یک گروه واحد طبقه‌بندی می‌شوند. بنابراین، در غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم، میوه و سبزی مشابهند. در مقایسه با فراورده‌های حیوانی، کالری و چربی کمتری دارند، اما فیبر آنها بیشتر است. میوه و سبزی دارای ترکیبات ارتقادهندۀ سلامتی‌اند، مانند آنتی‌اکسیدان‌ها. میوه و سبزی دارای مقادیر زیادی ویتامین و املاح‌اند.

یک وعدۀ میوه در مقایسه با یک وعدۀ سبزی کالری بیشتری دارد. سبزی‌های نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و چغندر از این قاعده مستثنی‌اند. چیزی که محرز است، این است که، به شکلی نگران‌کننده، هر دوی این محصولات سهم اندکی از غذای اشخاص را در دنیای امروز تشکیل می‌دهند.

از نظر علم آشپزی، سبزی‌ها شیرینی کمتری دارند و بخشی از غذای اصلی را تشکیل می‌دهند. در مقایسه با سبزی‌جات، میوه‌ها شیرین‌ترند و بیشتر اوقات به عنوان دسر یا اسنک مصرف می‌شوند نه به عنوان غذای اصلی. در نتیجه، در طبقه‌بندی این دو محصول، طعم و مزه حرف اول را می‌زنند. بنابراین، ذرت، خیار و فلفل، در سبد خرید، در گروه سبزی‌جات طبقه‌بندی می‌گردند (با اینکه از نظر گیاه‌شناسی محصولات مذکور میوه به حساب می‌آیند).

در کل، از نظر گیاه‌شناسان، میوه‌ها دانه دارند اما سبزی‌ها خیر (سبزی بخشی از یک گیاه است، مثلاً ساقه، برگ، ریشه). از نظر متخصصان تغذیه، میوه و سبزی تفاوتی ندارند و در یک گروه طبقه‌بندی می‌شوند. در آشپزی، که عطر و طعم مهم‌ترین فاکتور است، میوه‌ها شیرین‌ترند و در غذای اصلی مصرف نمی‌شوند؛ در حالی که، سبزی شیرینی‌اش کمتر و یا اصلاً شیرین نیست و بخشی از غذای اصلی است.

منابع:

1)

 livescience.com

2)

 mayoclinic.org

3)

 todayifoundout.com

سفارش نگارش مقاله، ترجمۀ مقاله

برای سفارش ترجمۀ خبر یا همکاری بلندمدت/کوتاه مدت در این زمینه (انگلیسی به فارسی یا فارسی به انگلیسی) از طریق لینک تلگرام زیر اقدام شود:

telegram.me/Shadmehr1982

نظرات 1 + ارسال نظر
کارشناس تغذیه جمعه 19 آذر‌ماه سال 1400 ساعت 12:22 ب.ظ

از نطر تغذیه هم میوه و سبزی در یک گروه نیستند. یک واحد سبزی ۱۵ کیلوکالری و یک واحد میوه ۶۰ کیلوکالری دارن ک این در تنظیم رژیم غذایی بسیار مهمه. بماند که میزان قندشون هم متفاوته و برای بیماران دیابتی سبزی آزاد و میوه با احتیاط هست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد