حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه نوعی ابزار برای تسریع و تسهیل کار مترجم است.
حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه نوعی ابزار برای تسریع و تسهیل کار مترجم است.

ترجمه "مرغ همسایه غازه به انگلیسی"


مرغ همسایه غازه

The grass is greener on the other side

درد دل کردن

Have a heart to heart talk


معنای out-of-the-box

out-of-the-box عبارتی است که برای توصیف افکار خلاقانه به کار می‌رود.

به عنوان مثال:

out of the box thinking

یا 

out of the box idea


متضاد آن in the box یا inside the box است.

برای نمونه

"They're always thinking inside of the box."


جملۀ بالا نقل قولی است که در یک روزنامه چاپ شده است. در این مقاله، مدیرعامل یک شرکت تولید و پخش موسقی سایر همکاران خود را به دلیل نداشتن ابتکار و نوآوری مورد انتقاد قرار می‌دهد.

یعنی؛ [این مدیران] خلاقیت و نوآوری ندارند.



ترجمه



Vigorous writing is concise. A sentence should contain no unnecessary words, a paragraph no unnecessary sentences, for the same reason that a drawing should have no unnecessary lines and a machine no unnecessary parts.


منبع: نامشخص


نوشتار نیرومند باید موجز باشد. جملات نباید حاوی کلمات غیرضروری باشند. در پاراگراف‌ها نیز نباید جملات غیرضروری گنجانده شود. دقیقاً به همان دلیلی که طرح و نقاشی نباید دارای خطوط اضافه باشند و هیچ دستگاهی نیز دارای قطعۀ غیرضروری نیست. 

ژل الکتروفورزیس در میدان ضربه‌ای


ژل الکتروفورزیس در میدان ضربه‌ای (PFGE) روشی است که با کمک آن می توان انگشت نگاری ژنومیک دی ان ای را برای جدایش های باکتریایی انجام داد.


روش PFGE از برش دهنده های مولکولی (molecular scissor) استفاده می کند که به آنها آنزیم های برشگر (restriction enzyme) گفته می شود. این برش دهنده های مولکولی به منظور تولید شمار اندکی از قطعات حاوی دی ان ای گزینش می گردند؛ قطعات مذکور را می توان بر اساس اندازۀ آنها تفکیک کرد.


معمولاً قطعات حاوی دی ان ای، که به آنها قطعات برش خورده (restriction fragments) گفته می شود، بزرگ اند و باید به منظور تولید اثر انگشت دی ان ای تحت فرایندهای خاص قرار گیرند. ابتدا، باکتری به درون نوعی خاص از سوسپانسیون آگاروز (agarose suspension) انتقال داده می شود (آگاروز دارای نقطۀ ذوب پایین یا LMP). سپس، به منظور آزادسازی دی ان ای دیوارۀ سلول های باکتری از هم گسیخته می شود. به محض اینکه دی ان ای آزاد شد، سوسپانسیون آگاروز و دی ان ای، که به آن پلاگ (plug) گفته می شود، بوسیلۀ آنزیم های برش دهنده تحت فرایند قرار داده می شود. پلاگ های فرایند شده سپس به درون ژل آگاروز (agarose gel) انتقال داده می شوند و قطعات برش خورده بوسیلۀ میدان الکتریکی بر اساس اندازه تفکیک می گردند. آنچه PFGE را از دیگر روش های جداسازی دی ان ای متمایز می سازد این است که این روش قادر است چندین قطعۀ بزرگ برش خورده را جدا کند. به این منظور باید مرتباً مسیر میدان الکتریکی را درون ژل تغییر داد تا بتوان از این طریق به اثر انگشت دی ان ای دست یافت. 


زمان بر بودن، نیاز به متخصصان آموزش دیده، ناتوانی در جداسازی سویه های خاص، ناتوانی در شناسایی مخلوطی از سویه ها از جمله معایب این شیوه هستند.


منبع:

cdc.gov/pulsenet/pathogens/pfge.html

پرهیز از ترجمۀ لفظ به لفظ (6)

از زمان شروع نمایش تا زمان آنتراکت، به هیچ فردی اجازۀ ورود داده نمی‌شود.


ترجمۀ واژه به واژه:


Nobody is permitted to enter from the start of the play until the interval.

ترجمۀ پیشنهادی:


Anyone arriving after the start of the play is not allowed in until the interval.