حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه نوعی ابزار برای تسریع و تسهیل کار مترجم است.
حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه نوعی ابزار برای تسریع و تسهیل کار مترجم است.

تفاوت میوه و سبزی (در گیاه‌شناسی، آشپزی و تغذیه)


سیب قطعاً میوه است.

اما

گوجه فرنگی میوه  است یا سبزی؟ 

خیار میوه  است یا سبزی؟

میوه‌جات و سبزی‌جات یک طبقه‌بندی واحد ندارند. در حقیقت، این موضوع که  محصولی میوه است  یا سبزی بستگی دارد به اینکه طبقه‌بندی آن بر چه اساسی انجام شده است. نظر یک گیاه‌شناس دربارۀ گروه‌بندی میوه و سبزی با نظر یک کارشناس آشپزی متفاوت است. همچنین، کارشناسان تغذیه از جنبه‌ای متفاوت این محصولات را بررسی می‌کنند.

از نظر گیاه‌شناختی، میوه محصولی‌ست که حاوی دانه است. میوه از تخمدان گیاهان گل‌دار حاصل می‌گردد، در حالیکه سبزی جزئی از گیاه است (ریشه، برگ و ساقه). برای مثال، کاهو و اسفناج برگ محسوب می‌شوند، هویج و تربچه ریشه گیاهند، زنجبیل و کرفس ساقه‌اند، در حالی که کلم و گل‌کلم غنچۀ گل به حساب می‌آیند.

در مجموع، اگر محصول دانه داشته باشد (حتی اگر با دستکاری ژنتیکی فاقد دانه باشد و یا کشت آن به گونه ای باشد که محصول بدون دانه به عمل آید --- مانند انگور بی‌دانه)، میوه محسوب می‌گردد. در غیر این صورت، سبزی است.

از نظر علم تغذیه، میوه‌جات و سبزی‌جات معمولاً در یک گروه واحد طبقه‌بندی می‌شوند. بنابراین، در غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم، میوه و سبزی مشابهند. در مقایسه با فراورده‌های حیوانی، کالری و چربی کمتری دارند، اما فیبر آنها بیشتر است. میوه و سبزی دارای ترکیبات ارتقادهندۀ سلامتی‌اند، مانند آنتی‌اکسیدان‌ها. میوه و سبزی دارای مقادیر زیادی ویتامین و املاح‌اند.

یک وعدۀ میوه در مقایسه با یک وعدۀ سبزی کالری بیشتری دارد. سبزی‌های نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و چغندر از این قاعده مستثنی‌اند. چیزی که محرز است، این است که، به شکلی نگران‌کننده، هر دوی این محصولات سهم اندکی از غذای اشخاص را در دنیای امروز تشکیل می‌دهند.

از نظر علم آشپزی، سبزی‌ها شیرینی کمتری دارند و بخشی از غذای اصلی را تشکیل می‌دهند. در مقایسه با سبزی‌جات، میوه‌ها شیرین‌ترند و بیشتر اوقات به عنوان دسر یا اسنک مصرف می‌شوند نه به عنوان غذای اصلی. در نتیجه، در طبقه‌بندی این دو محصول، طعم و مزه حرف اول را می‌زنند. بنابراین، ذرت، خیار و فلفل، در سبد خرید، در گروه سبزی‌جات طبقه‌بندی می‌گردند (با اینکه از نظر گیاه‌شناسی محصولات مذکور میوه به حساب می‌آیند).

در کل، از نظر گیاه‌شناسان، میوه‌ها دانه دارند اما سبزی‌ها خیر (سبزی بخشی از یک گیاه است، مثلاً ساقه، برگ، ریشه). از نظر متخصصان تغذیه، میوه و سبزی تفاوتی ندارند و در یک گروه طبقه‌بندی می‌شوند. در آشپزی، که عطر و طعم مهم‌ترین فاکتور است، میوه‌ها شیرین‌ترند و در غذای اصلی مصرف نمی‌شوند؛ در حالی که، سبزی شیرینی‌اش کمتر و یا اصلاً شیرین نیست و بخشی از غذای اصلی است.

منابع:

1)

 livescience.com

2)

 mayoclinic.org

3)

 todayifoundout.com

سفارش نگارش مقاله، ترجمۀ مقاله

برای سفارش ترجمۀ خبر یا همکاری بلندمدت/کوتاه مدت در این زمینه (انگلیسی به فارسی یا فارسی به انگلیسی) از طریق لینک تلگرام زیر اقدام شود:

telegram.me/Shadmehr1982

دربارۀ شطرنج


برخی‌ها طرفدار پروپاقرص این بازی‌اند و به سوار کردن حقه‌هایی که رقیب را در سریع‌ترین زمان ممکن کیش و مات می‌کند اعتیاد دارند. سایرین هم کم و بیش شیفتۀ این بازی‌اند، در حالی که برخی‌ها دربارۀ نحوۀ پیدا کردن سرنخی برای برنده شدن در این بازی محبوب هیچ ایده‌ای ندارند. هر عقیده‌ای که دربارۀ شطرنج داشته باشید، این بازی تاریخی مسحورکننده دارد و به جذابیت‌های خود می‌بالد.

شطرنج در سراسر دنیا بازی می‌شود، اما خاستگاه آن به هند در قرن ششم بازمی‌گردد. مورخان دقیقاً نمی‌دانند شطرنج از کجا آمده است، اما اکثر آنها عقیده دارند که هند محتمل‌ترین مکان است. با گذشت سالیان متوالی، این بازی دستخوش تغییر شده است و تقریباً هزار سال طول کشیده است تا به جنوب اروپا بیاید. تا قرن پانزدهم، اسپانیا به آرامی طرفدار این بازی محبوب شد. در قرن نوزدهم، قواعد این بازی با آغاز تورنمنت‌های شطرنج به شکل استاندارد درآمد.

لندن میزبان اولین تورنمنت جهانی شطرنج بود، که در سال 1851 برگزار شد. هاوارد استانتون، استاد انگلیسی شطرنج، این رویداد را برای گرد هم آوردن بهترین شطرنج‌بازان اروپا سازماندهی کرد. آدولف اندرسون برندۀ این رویداد شد. برای کسب قهرمانی، وی توانست 15 رقیب را شکست دهد. متعاقباً در سال‌های دهۀ 1850 و 1860 وی توانست قهرمانی خود را حفظ کند.

در دنیای شطرنج، ویلیام اشتاینیتز نامی آشناست. این شطرنج‌باز اتریشی فاتح اولین دورۀ قهرمانی شطرنج جهان شد. این رویداد در سال 1886 برگزار شد. وی 25 مسابقه را برد و تنها در دو مسابقه شکست خورد. در 58 سالگی، عنوان خود را به امانوئل لاسکر واگذار کرد. لاسکر به مدت 26 سال 337 روز قهرمانی خود را حفظ کرد. از این لحاظ، امانوئل لاسکر تا به امروز طولانی‌ترین دوران قهرمانی را داشته است.

بر اساس مقاله‌ای که در سایت فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است، گمان می‌رود شطرنج نوین در اواسط دوران قاجار وارد ایران شده باشد. فدراسیون شطرنج در سال 1329 شمسی آغاز به کار کرد. اولین استاد بین‌المللی تاریخ شطرنج ایران استاد خسرو شیخ هرندی است.

ماگنوس کارلسن قهرمان فعلی شطرنج جهان محسوب می‌شود. پیش از وی، گری کاسپاروف بالاترین ریتینگ تاریخ شطرنج را در اختیار داشت.

در هر صورت، شطرنج سن و سال نمی‌شناسد. اسکار شاپیرو (Oscar Shapiro) در 74 سالگی پیرترین فردی بود که به عنوان استادی دست یافت. یوردی مونت-رینود (Jordy Mont-Reynaud) در 10 سالگی به عنوان جوان‌ترین قهرمان شطرنج شناخته شد.

ویژگی‌های درمانی شطرنج

بر اساس پژوهش‌ها، شطرنج، با فعال‌سازی همزمانِ مناطق شش‌گانۀ مغز، ابزاری مفید برای پیشگیری از آلزایمر است (سایت آچمز). همچنین، یافته های دو تن از محققان شناختی نشان داده است که رفتار شطرنج‌بازان ماهر مانند رفتار دانشمندان است. شطرنج رشد دندریت‌ها را تحریک می‌کند و به این ترتیب قدرت پردازش ذهنی را ارتقا می‌دهد. شطرنج مهارت‌های حل مسئله و مهارت‌های فکری کودکان را بهبود می‌دهد. افزایش اعتماد به نفس دیگر ویژگی بازی‌هایی مانند شطرنج است. در کنار این موارد، شطرنج در بازتوانی بیماران، مفید ارزیابی شده است (آنلاین سایکولوژی).

شطرنج در هنر و ادبیات

شطرنج جایگاه ویژه‌ای در هنر و ادبیات داشته است. برای نمونه، در شاهنامۀ فردوسی به کرات به بازی شطرنج یا مهره‌های آن اشاره شده است (سه نگاه نو به شاهنامه). در بخشی از این اثر به بیت زیر برمی‌خوریم:
«نهادند شطرنج نزدیک شاه --- به مهره درون کرد چندی نگاه» (گنجور). ردپای شطرنج را در آثار حضرت مولانا نیز می‌توان یافت: «در نجاتش مات هست و هست در ماتش نجات ---  زان نظر ماتیم ای شه آن نظر بر مات باد» (برای مطالعۀ کامل مراجعه شود به غزلستان). در مجموع، شعرای ایرانی برای بیان منظور و مقصودشان به کرات از اصطلاحات شطرنج استفاده کرده‌اند (پرتال جامع علوم انسانی). علاوه بر این، ادبیات سایر نقاط جهان نیز از شطرنج غافل نمانده است (داستان‌ها و رمان‌های مرتبط با شطرنج).

فیلم‌سازان نیز از قافله عقب نمانده‌اند. برای نمونه؛ در فیلم کلاسیک مهر هفتم (1958)، به کارگردانی اینگمار برگمان، یک شوالیه هنگامی که از جنگ به زادگاهش بازمی‌گردد درمی‌یابد که مرگ سیاه سرزمینش را از بین برده است. به محض بازگشت به خانه، مرگ پیش چشم شوالیه ظاهر می‌شود و به وی اعلام می‌کند که نوبت اوست. شوالیه برای نجات جانش مرگ را به بازی شطرنج دعوت می‌کند (Wolfram Math World).

حقایقی دربارۀ شطرنج

1) تعداد راه‌هایی که هر دو رقیب می‌توانند در یک بازی شطرنج چهار حرکت اول را انجام دهند 318,979,564,000 عدد تخمین زده شده است (chess.com).

2) از نظر تئوریک، طولانی‌ترین بازی شطرنج می‌تواند 5949 حرکت داشته باشد (chess.com).

3) اولین تختۀ شطرنج با خانه‌های متناوب سفید و سیاه در سال 1090 ساخته شد (chess.com).

4) بر اساس بنیاد شطرنج آمریکا، تعداد روش‌هایی که می‌توان 10 حرکت ابتدایی شطرنج را انجام داد تقریباً برابر 1.70x 1029 است (chess.com).

5) طولانی‌ترین بازی شطرنج در سال 1989 در بلگراد انجام شد که در انتها با 269 حرکت خاتمه یافت. رقبا در نهایت مساوی شدند (chess.com).

6) اولین بار در سال 1280 در اسپانیا به پیاده اجازه داده شد تا در اولین حرکت به جای یک خانه دو خانه به سمت جلو حرکت کند (chess.com).

7) در 9 ژوئن سال 1970، برای اولین بار بین زمین و فضا مسابقۀ شطرنج برگزار شد. نتیجۀ این مسابقه تساوی بود (chess.com).

8) یک معمای قدیمی: اگر در خانۀ اول تختۀ شطرنج یک دانۀ گندم گذاشته شود، در خانۀ دوم دو دانه، در خانۀ سوم چهار دانه، در خانۀ چهارم هشت دانه، و الی آخر، برای پر کردن مربع 64ام چند دانۀ گندم نیاز است؟ پاسخ: 9,223,372,036,854,775,808 دانه است (تقریباً 9.22x1018).

9) تختۀ شطرنج تاشو اختراع یک کشیش بود. وی از بازی شطرنج منع شده بود. با تا کردن تختۀ شطرنج و گذاشتن آن در کتابخانه، تختۀ شطرنج به شکل یک کتاب به نظر می‌رسید (chess.com).

10) کامپیوتری با نام DeepThought در نوامبر 1988 در لانگ‌بیچ کالیفرنیا اولین کامپیوتری بود که توانست یک استاد بزرگ را شکست دهد (chess.com).

11) عبارت انگلیسی "Check mate" (کیش و مات) از عبارت فارسی «شاه مات» به معنای «شاه مُرد» نشات گرفته است (chess.com).

12) تعداد احتمالی یک سفر اسب (Knight's tour) بیش از 122 میلیون است (chess.com).

13) از نقطۀ شروع، 8 راه مختلف برای مات کردن در 2 حرکت وجود دارد و 335 راه مختلف برای مات کردن در سه حرکت (chess.com).

14) در جنگ جهانی دوم، برخی از شطرنج‌بازان به کار رمزگشایی مشغول بودند. استادان بریتانیایی، هری گولمبک، استوارت میلنر بری و اچ اود الکساندر در تیمی عضویت داشتند که موفق به شکستن کد انیگمای نازی‌ها شد (chess.com).

15) روان‌شناسان عقیده دارند شطرنج روشی مناسب برای بهبود عملکرد حافظه است. همچنین، شطرنج به ذهن اجازه می‌دهد مسائل دشوار را حل کند و ایده‌های متفاوت را تحلیل نماید؛ بنابراین، برای مقابله با آلزایمر، یکی از روش‌های پیشنهادی بازی شطرنج است. برخی عقیده دارند که شطرنج هوش را افزایش می‌دهد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که بازی شطرنج نمرۀ دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد و تاثیرات مثبت دیگری نیز دارد (thechessworld.com).

16) فیده (FIDE) نام فدراسیون بین‌المللی شطرنج است (Fédération Internationale des Échecs).

17) تقریباً 600 میلیون نفر در سراسر دنیا با نحوۀ بازی شطرنج آشنایی دارند (thechessworld.com).

18) در زبان آلمانی و اسپانیایی، پیاده، بر خلاف سایر زبان‌ها، رعیت یا کشاورز است (thechessworld.com).

بهبود عملکرد تحصیلی و اجتماعی

در سال‌های اخیر، مجموعه‌ای از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که شطرنج عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را بهبود می‌دهد. همچنین، به شکل ناخودآگاه، مهارت‌های دیگری را نیز به آنها آموزش می‌دهد.

  • تمرکز کردن

کودکان مشاهده کردن و تمرکز کردن دقیق را از طریق شطرنج می‌آموزند. صرف نظر از اینکه فرد تا چه اندازه‌ای باهوش است، اگر با دقت به رویدادها نگریسته نشود، نمی‌توان در مقابل آنها واکنش مناسبی نشان داد.

  • تجسم کردن

کودکان تشویق می‌شوند تا مجموعه‌ای از رویدادها را پیش از رخدادن‌شان تجسم کنند. از طریق آموزش دادن نحوۀ حرکت مهره‌ها به صورت ذهنی، توانایی آنها در تجسم کردن تقویت می‌شود.

  • فکر کردن قبل از اقدام کردن

کودکان یاد می‌گیرند تا ابتدا فکر کنند سپس اقدام نمایند. به آنها آموزش داده می‌شود تا از خودشان بپرسند: «اگر این کار را انجام دهم، چه اتفاقی خواهد افتاد، و چگونه به آن واکنش نشان خواهم داد؟» با گذشت زمان، شطرنج صبر و ملاحظه‌گری را افزایش می‌دهد.

  • سبک و سنگین کردن گزینه‌ها

کودکان یاد می‌گیرند که مجبور نیستند اولین کاری را که به ذهن‌شان رسید انجام دهند. آنها یاد می‌گیرند که جایگزین‌ها را شناسایی کنند و مزایا و معایب اقدامات متفاوت را بررسی کنند.

  • تحلیل منطقی

کودکان یاد می‌گیرند که نتایج اقدامات خاص‌شان و توالی آن نتایج را تحلیل کنند. این توالی به من سود می‌رساند یا ضرر می‌زند؟ تصمیمات منطقی، نسبت به تصمیمات احساسی، نتیجۀ بهتری دارند.

  • تفکر انتزاعی

کودکان یاد می‌گیرند هر از گاهی از جزئیات فاصله گرفته و تصویر بزرگ‌تری را مورد ملاحظه قرار دهند. آنها همچنین می‌آموزند که الگوها را کانتکست صحیح قرار داده و در موقعیت‌های متفاوت اما مرتبط به کار ببندند.

  • برنامه‌ریزی

کودکان یاد می‌گیرند اهداف بلندمدتی را تدوین کنند و برای تحقق‌شان قدم بردارند. همچنین آنها می‌آموزند زمانی که تحولات جدید شرایط را تغییر می‌دهد باید در برنامه‌های‌شان تجدید نظر کنند.

  • سبک و سنگین کردن ملاحظات متعدد در یک زمان واحد

کودکان تشویق می‌شوند تا از تمرکز بیش از اندازه بر موضوعی واحد اجتناب کنند و به جای آن فاکتورهای متفاوت را در زمانی واحد سبک و سنگین نمایند.

منابع:

به منابع درون متن لینک داده شده است.

آناناس



آناناس میوه‌ای آبدار است و طعمی استوایی دارد که می‌تواند مزه‌های ترشی و شیرینی را متعادل سازد. در آمریکا بعد از موز دومین میوۀ پرطرفدار محسوب می‌شوند. فصل برداشت آناناس از ماه مارس تا ژوئن به طول می‌انجامد؛ با وجود این، در تمام طول سال می‌توان این میوه را تهیه کرد.

آناناس ترکیبی از چند گل است که میوه‌های کوچک آنها پیرامون یک هستۀ مرکزی گرد هم می‌آیند. هر کدام از میوه‌های کوچک را می‌توان از روی «چشم» آنها تشخیص داد، که به شکل نقاطی زبر و خاردار بر روی سطح این میوه دیده می‌شوند. آناناس شکلی استوانه‌ای و عریض، پوستی سبز، قهوه‌ای یا زرد، تاجی از برگ‌های تیغ‌مانندِ سبزآبی و گوشتی زردرنگ و غنی از فیبر دارد. بخشی که نزدیک به هستۀ مرکزی میوه است محتوای قند بالاتری دارد. در نتیجه، این بخش از میوه طعمی شیرین‌تر و بافتی نرم‌تر دارد.


یک فنجان آناناس/165 گرمکالری: 83
مواد مغذیدرصد
ویتامین C105
منگنز77
مس20
ویتامین B611
ویتامین B111
فیبر9
فولات7
پنتوتنیک اسید7

نقش این محصول در ارتقای سلامتی:

مزایایی بالقوۀ گوارشی و ضدالتهابی

بروملین (Bromelain) ترکیب پیچیده‌ای از موادی‌ست که از ساقه و هستۀ میوۀ آناناس قابل استخراج است. در میان ده‌ها ترکیبی که در عصارۀ مذکور وجود دارند، گروهی از آنزیم‌های هضم‌کنندۀ پروتئین (protein-digesting enzymes) پیش از همه مورد مطالعه قرار گرفته‌اند (به این ترکیب‌ها سیستئین پرئتئیناز گفته می‌شود). پژوهش‌گران عقیده دارند این آنزیم‌ها مهم‌ترین ترکیب موجود در بروملین به حساب می‌آیند. ابتدا محققان گمان می‌کردند که بروملین صرفاً برای دستگاه گوارش مفید است، اما تحقیقات بیشتر نشان داد که مزایای بروملین محدود به دستگاه گوارش نیست. دوزهای درمانی بروملین می‌توانند التهاب، لخته‌های خونی و برخی انواع تومورها را کاهش دهند. البته تحقیقات بر روی مکمل‌های حاوی بروملین انجام شده است و هنوز مشخص نیست که آیا خوردن آناناس هم چنین خاصیتی دارد یا خیر؟

  حفاظت آنتی‌اکسیدانی و حفاظت از دستگاه ایمنی 

ویتامین C مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان محلول در آب است. ویتامین C می‌تواند از تمام محیط‌های آبی در مقابل رادیکال‌های آزادی که به سلول‌های سالم آسیب می‌رسانند محافظت کند. به علاوه، حضور ویتامین C برای عملکرد صحیح دستگاه ایمنی ضروری است.

منگنز و تیامین (ویتامین B1) برای تولید انرژی و دفاع آنتی‌اکسیدانی

آناناس منبعی غنی از منگنز است. این مادۀ معدنی کوفاکتور ضروری برای تعدادی از آنزیم‌هایی‌ست که در تولید انرژی و دفاع آنتی‌اکسیدانی نقش دارند. برای مثال، سوپراکسید دیسموتاز (آنزیم اکسیداتیو کلیدی)، که رادیکال‌های آزاد تولید شده در میتوکندری را خلع سلاح می‌کند، به منگنز نیاز دارد. به علاوه، آناناس منبعی خوب از تیامین است. تیامین یکی از ویتامین‌های گروه B است که کوفاکتورِ واکنش‌های آنزیمی تولیدکنندۀ انرژی محسوب می‌گردد.

محافظت از چشم در برابر دژنراسیون ماکولا (macular degeneration)

مطالعه‌ای که در ژورنال Archives of Ophthalmology منتشر شد نشان داده است که مصرف روزانۀ سه سهم آناناس ریسک ابتلا به دژنراسیون ماکولا را، در مقایسه با افرادی که کمتر از 1.5 سهم آناناس مصرف می‌کنند، 36 درصد کاهش می‌دهد. دژنراسیون ماکولا عامل اصلی از دست دادن بینایی در سالمندان است.

توصیف

آناناس به خانوادۀ Bromeliaceae تعلق دارد. یکی از مهم‌ترین ترکیباتِ ارتقادهندۀ سلامتی در این میوه «بروملین» نام دارد. به دلیل شباهت آناناس به میوۀ درخت کاج، در اسپانیایی pina و در انگلیسی pineapple نامیده می‌شود [1].

مضرات احتمالی

آناناس میزان بالایی فروکتوز دارد؛ بنابراین، ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که در حال کاهش وزن هستند مفید نباشد. یک فنجان آناناس تقریباً 84 کالری و 17 گرم قند دارد. ممکن است آناناس موجب سوزش غشای مخاطی (mucous membrane) دهان شود. اسیدیتۀ بالا به همراه بروملین ممکن است منجر به ایجاد زخم‌های کوچک در زبان و پیرامون آن شود.

مزایای گوارشی

آناناس تازه منبعی غنی از بروملین است. بروملین پروتئین‌ها را به واحدهای تشکیل‌دهندۀ آنها، یعنی آمینواسیدها، تبدیل می‌کند. مصرف آناناس قبل یا بعد از رژیم غذایی مملو از پروتئین می‌تواند به هضم غذا کمک کند. آناناس میزان بالایی فیبر دارد. فیبرهای غذایی از طریق کنترل کلسترول و قند خون سلامت قلب و عروق را ارتقا می‌دهند. همچنین، فیبرهای غذایی به حرکات منظم روده کمک می‌کنند [].

ریسک‌ها

بر اساس گزارش دپارتمان باغبانی دانشگاه Purdue مصرف آناناس نارس خطرناک است. آناناس نارس نه تنها غیرخوراکی بلکه سمی نیز هست. 

انتخاب آناناس

میوه‌ای را انتخاب کنید که وزنش نسبت به اندازه‌اش سنگین باشد. میوه باید در انتهای ساقه عطری شیرین داشته باشد.


منابع:

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=34#healthbenefits

http://www.livescience.com/45487-pineapple-nutrition.html


انبار محصولات و اینترنت اشیاء

حسگرهای لوبیاشکل ممکن است نگهداری محصولاتِ انبارشده را تسهیل کنند


دانشمندان بسته‌های کوچکِ حاوی حسگری را ابداع کرده‌اند که قادرند پایشِ محصولاتِ کشاورزی انبارشده را تسهیل نمایند. این بسته‌ها که در اندازۀ دانه‌های لوبیا طراحی‌ شده‌اند، هنگامی که در میانِ محتوایِ انبار غله قرار داده می‌شوند، به‌شکل مداوم شرایطِ فیزیکی و شیمیایی حاکم بر محیطِ نگهداری را به مدیران انبار گزارش می‌دهند. برای نمونه، دما و رطوبت را پایش می‌کنند، که هر دویِ آنها در صورتی که فراتر از استاندارد باشند فساد را تسریع می‌کنند. همچنین، حجم دی اکسید کربن محیط را اندازه می‌گیرند، که نشان می‌دهد میزان تنفس حشرات چقدر است (بالا بودن میزان این گاز نشان‌دهندۀ هجوم آفات است). در حال حاضر این داده‌ها از طریق ابزارهای دستی اندازه گرفته می‌شوند. این ابزارها را در فواصل زمانی مشخص درون تودۀ غلات قرار می‌دهند.

این ابزارهای لوبیاشکل پوسته‌هایی از جنس پلاستیک دارند. طول‌شان 45 و عرض‌شان 18 میلی‌متر است و با پرینترهای سه‌بعدی ساخته شده‌اند. درون هر کدام از محفظه‌ها یک مدار کوچک که شامل حسگر و بلوتوث است کار گذاشته می‌شود. حسگرها قادرند حرکات، دما، رطوبت، فشار هوا و غلظت گازهای مختلف را اندازه‌گیری کنند. هر کدام از محفظه‌های لوبیاشکل دارای یک قطب‌نمای الکترونیک و یک ژیروسکوپ کوچک‌اند. انرژی تمام این ابزارها از طریق  یک باتری که به شکل وایرلس شارژ می شود تامین خواهد شد.

مخترع این دانه‌های مجهز به سنسور یک مهندس الکترونیک به نامِ اندرو هلند از شرکتِ RFMOD در روستایِ Swaffham Bulbeck در نزدیکی کمبریجِ انگلیس است. به گفتۀ وی، مالکان انبار می‌توانند با اپلیکیشن‌های موبایل این دانه‌ها را برنامه‌ریزی کنند. شرکتِ RFMOD به تازگی آزمایش این دانه‌ها را آغاز کرده است. 

چنانچه مجموعه‌ای از این دانه‌ها درون توده‌ای از غلات قرار گیرند، می‌توانند به شکل وایرلس با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در نتیجه، هر کدام از آنها تشکیل یک نود (node) درون‌شبکه‌ای را می‌دهند که قادر است تصویری واضح و سه‌بعدی از آنچه درون تودۀ انبارشده در جریان است ارائه دهد. شرکتِ RFMOD به تازگی آزمایش این ابزار را آغاز کرده است و امیدوار است ظرف دو سال به بازار عرضه شود.

بیرون کشیدن این دانه‌ها هنگام خالی کردن انبار غله یکی از مشکلاتی‌ست که باید بر آن غلبه کرد. در صورت تجاری‌سازی آنها، می‌توان کاری کرد که هنگام تخلیۀ انبار به لرزش درآیند تا بتوان براحتی دانه‌ها را تشخیص داد و بیرون کشید.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن، می‌توان این ابزار را جزئی از اینترنت اشیاء قلمداد کرد. برخی از طرفداران عقیده دارند می‌توان از اینترنت اشیاء برای اتصال الکترونیکی اشیاء به یکدیگر استفاده کرد.

منبع:

اکونومیست

Crop storage and the internet of things

Cool beans

Mar 12th 2016


برای سفارش ترجمۀ خبر یا همکاری بلندمدت/کوتاه مدت در این زمینه (انگلیسی به فارسی یا فارسی به انگلیسی) از طریق لینک تلگرام زیر اقدام شود:

telegram.me/Shadmehr1982

حسگرهای پوشیدنی: روشی برای پایش سلامتی از طریق بررسی عرق

آزمایش خون به پزشکان اجازه می‌دهد، با نگاهی عمیق به بدن، میزان سلامتی انسان را تحلیل کنند. اما، در آینده، برای کسب اطلاعات ارزشمند دربارۀ سلامت انسان، روش‌های کم‌تهاجمی‌تری نیز ظهور خواهند کرد: حسگرهای پوشیدنی که برای جستجوی علایم بیماری از عرق انسان استفاده می‌کنند.

عرق منبعی غنی از داده‌های شیمیایی است که به پزشکان کمک می‌کند دربارۀ اتفاقاتی که درون بدن انسان در جریان است نظر دهند. عرق مملو از مولکول است --- از یون‌های سادۀ دارای بار الکتریکی گرفته تا پروتئین‌های پیچیده --- و پزشکان می‌توانند با استفاده از عرق برخی بیماری‌های خاص را تشخیص دهند، استفاده از مواد مخدر را فاش سازند و عملکرد ورزشکاران را بهینه نمایند.

حسگرهایی مانند Fitbit و Apple Watch، که در بازار موجودند، فعالیت فیزیکی کاربران و برخی علایم حیاتی مانند ضربان قلب را پیگیری می‌کنند. با وجود این، در مقیاس مولکولی، هیچ کدام‌شان دربارۀ سلامت کاربران داده‌ای ارائه نمی‌کنند. اکنون، بنابه گفتۀ دانشمندان، مچ‌بندها و هدبندهای «هوشمند» که حسگرهای عرق در آنها تعبیه شده است، از طریق بلوتوث، با گوشی‌های هوشمند سینک می‌گردند.

  پیش از این، برای مطالعۀ عرق، قطرات حاصل از تعریق را در ظروف مخصوص جمع‌آوری و آنها را چندی بعد در آزمایشگاه آنالیز می‌کردند. در حال حاضر، پژوهش‌گران، برای پایش مداوم چهار ترکیب مولکولی عرق و پیگیری زمان‌واقعی سلامت اشخاص، از آرایه‌های حسی نرم، انعطاف‌پذیر و پوشیدنی استفاده می‌کنند.

این افزاره‌ها در آینده به ورزشکاران کمک می‌کنند تا عملکردشان را تحت نظر بگیرند و پزشکان را قادر می‌سازد به شکل مداوم سلامتی بیماران را برای شخصی‌سازی درمان‌شان پیگری کنند. این افزاره‌ها به ورزشکاران اطلاع می‌دهند که باید مایعات بنوشند یا به آنها دربارۀ خطر حملۀ قلبی هشدار می‌دهند.

این اختراع از پنج حسگر استفاده می‌کند. این حسگرها سطح گلوکوز، لاکتات، سدیم و پتاسیم و همچنین دمای پوست را اندازه‌گیری می‌کنند. این داده‌ها به میکروچیپ‌های انعطاف‌پذیر انتقال داده می‌شوند. میکروچیپ‌ها این سیگنال‌ها را پردازش و به شکل بی‌سیم به تلفن هوشمند انتقال می‌دهند. 

با کمک سدیم و پتاسیم در عرق مشکلاتی مانند دهیدراسیون و گرفتگی عضلات بررسی می‌شوند. گلوکوز به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. سطح لاکتات نشان‌دهندۀ مشکلات مرتبط با جریان خون است. دمای پوست از گرم شدن بیش از حد بدن و سایر مشکلات خبر می‌دهد.

در آیندۀ نزدیک، پژوهش‌گران امیدوارند بتوانند اندازۀ ابزار الکترونیکی را کاهش و تعداد مولکول‌هایی را که ردیابی می‌کند افزایش دهند. این مولکول‌ها می‌توانند فلزات سنگین باشند. یکی از این فلزات سرب است. اخیراً وجود میزان بالای این فلز در آب‌های شهر Flint در میشیگان خبرساز شد.

  این ابزار بر روی 26 مرد و زن آزمایش شده است. آنها در فضای بسته با دوچرخۀ ثابت  تمرین کردند و در فضای باز دویدند. در آیندۀ نزدیک پژوهش‌گران قصد دارند این ابزار را در مقیاس بزرگ بر روی تعداد فراوانی از داوطلبان آزمایش کنند. داده‌های جمع‌آوری شده می‌تواند به پژوهش‌گران کمک کنند تا دربارۀ اینکه سطوح مولکول‌های متفاوت چه پیامی در مورد عملکرد ورزشکار و سلامت اشخاص می‌دهند به درک بهتری برسند.

پژوهش‌گران برای کار خود درخواست ثبت اختراع تنظیم کرده‌اند. با این حال، برای تجاری‌سازی آن در حال حاضر با کسی همکاری ندارند. جزئیات این یافته‌ها در شمارۀ 28 ژانویۀ Journal Nature منتشر شده است.


ترجمه و تلخیص از: Live Science


برای سفارش ترجمۀ خبر یا همکاری بلندمدت/کوتاه مدت در این زمینه (انگلیسی به فارسی یا فارسی به انگلیسی) از طریق لینک تلگرام زیر اقدام شود:

telegram.me/Shadmehr1982