حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه نوعی ابزار برای تسریع و تسهیل کار مترجم است.
حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه نوعی ابزار برای تسریع و تسهیل کار مترجم است.

آناناس



آناناس میوه‌ای آبدار است و طعمی استوایی دارد که می‌تواند مزه‌های ترشی و شیرینی را متعادل سازد. در آمریکا بعد از موز دومین میوۀ پرطرفدار محسوب می‌شوند. فصل برداشت آناناس از ماه مارس تا ژوئن به طول می‌انجامد؛ با وجود این، در تمام طول سال می‌توان این میوه را تهیه کرد.

آناناس ترکیبی از چند گل است که میوه‌های کوچک آنها پیرامون یک هستۀ مرکزی گرد هم می‌آیند. هر کدام از میوه‌های کوچک را می‌توان از روی «چشم» آنها تشخیص داد، که به شکل نقاطی زبر و خاردار بر روی سطح این میوه دیده می‌شوند. آناناس شکلی استوانه‌ای و عریض، پوستی سبز، قهوه‌ای یا زرد، تاجی از برگ‌های تیغ‌مانندِ سبزآبی و گوشتی زردرنگ و غنی از فیبر دارد. بخشی که نزدیک به هستۀ مرکزی میوه است محتوای قند بالاتری دارد. در نتیجه، این بخش از میوه طعمی شیرین‌تر و بافتی نرم‌تر دارد.


یک فنجان آناناس/165 گرمکالری: 83
مواد مغذیدرصد
ویتامین C105
منگنز77
مس20
ویتامین B611
ویتامین B111
فیبر9
فولات7
پنتوتنیک اسید7

نقش این محصول در ارتقای سلامتی:

مزایایی بالقوۀ گوارشی و ضدالتهابی

بروملین (Bromelain) ترکیب پیچیده‌ای از موادی‌ست که از ساقه و هستۀ میوۀ آناناس قابل استخراج است. در میان ده‌ها ترکیبی که در عصارۀ مذکور وجود دارند، گروهی از آنزیم‌های هضم‌کنندۀ پروتئین (protein-digesting enzymes) پیش از همه مورد مطالعه قرار گرفته‌اند (به این ترکیب‌ها سیستئین پرئتئیناز گفته می‌شود). پژوهش‌گران عقیده دارند این آنزیم‌ها مهم‌ترین ترکیب موجود در بروملین به حساب می‌آیند. ابتدا محققان گمان می‌کردند که بروملین صرفاً برای دستگاه گوارش مفید است، اما تحقیقات بیشتر نشان داد که مزایای بروملین محدود به دستگاه گوارش نیست. دوزهای درمانی بروملین می‌توانند التهاب، لخته‌های خونی و برخی انواع تومورها را کاهش دهند. البته تحقیقات بر روی مکمل‌های حاوی بروملین انجام شده است و هنوز مشخص نیست که آیا خوردن آناناس هم چنین خاصیتی دارد یا خیر؟

  حفاظت آنتی‌اکسیدانی و حفاظت از دستگاه ایمنی 

ویتامین C مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان محلول در آب است. ویتامین C می‌تواند از تمام محیط‌های آبی در مقابل رادیکال‌های آزادی که به سلول‌های سالم آسیب می‌رسانند محافظت کند. به علاوه، حضور ویتامین C برای عملکرد صحیح دستگاه ایمنی ضروری است.

منگنز و تیامین (ویتامین B1) برای تولید انرژی و دفاع آنتی‌اکسیدانی

آناناس منبعی غنی از منگنز است. این مادۀ معدنی کوفاکتور ضروری برای تعدادی از آنزیم‌هایی‌ست که در تولید انرژی و دفاع آنتی‌اکسیدانی نقش دارند. برای مثال، سوپراکسید دیسموتاز (آنزیم اکسیداتیو کلیدی)، که رادیکال‌های آزاد تولید شده در میتوکندری را خلع سلاح می‌کند، به منگنز نیاز دارد. به علاوه، آناناس منبعی خوب از تیامین است. تیامین یکی از ویتامین‌های گروه B است که کوفاکتورِ واکنش‌های آنزیمی تولیدکنندۀ انرژی محسوب می‌گردد.

محافظت از چشم در برابر دژنراسیون ماکولا (macular degeneration)

مطالعه‌ای که در ژورنال Archives of Ophthalmology منتشر شد نشان داده است که مصرف روزانۀ سه سهم آناناس ریسک ابتلا به دژنراسیون ماکولا را، در مقایسه با افرادی که کمتر از 1.5 سهم آناناس مصرف می‌کنند، 36 درصد کاهش می‌دهد. دژنراسیون ماکولا عامل اصلی از دست دادن بینایی در سالمندان است.

توصیف

آناناس به خانوادۀ Bromeliaceae تعلق دارد. یکی از مهم‌ترین ترکیباتِ ارتقادهندۀ سلامتی در این میوه «بروملین» نام دارد. به دلیل شباهت آناناس به میوۀ درخت کاج، در اسپانیایی pina و در انگلیسی pineapple نامیده می‌شود [1].

مضرات احتمالی

آناناس میزان بالایی فروکتوز دارد؛ بنابراین، ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که در حال کاهش وزن هستند مفید نباشد. یک فنجان آناناس تقریباً 84 کالری و 17 گرم قند دارد. ممکن است آناناس موجب سوزش غشای مخاطی (mucous membrane) دهان شود. اسیدیتۀ بالا به همراه بروملین ممکن است منجر به ایجاد زخم‌های کوچک در زبان و پیرامون آن شود.

مزایای گوارشی

آناناس تازه منبعی غنی از بروملین است. بروملین پروتئین‌ها را به واحدهای تشکیل‌دهندۀ آنها، یعنی آمینواسیدها، تبدیل می‌کند. مصرف آناناس قبل یا بعد از رژیم غذایی مملو از پروتئین می‌تواند به هضم غذا کمک کند. آناناس میزان بالایی فیبر دارد. فیبرهای غذایی از طریق کنترل کلسترول و قند خون سلامت قلب و عروق را ارتقا می‌دهند. همچنین، فیبرهای غذایی به حرکات منظم روده کمک می‌کنند [].

ریسک‌ها

بر اساس گزارش دپارتمان باغبانی دانشگاه Purdue مصرف آناناس نارس خطرناک است. آناناس نارس نه تنها غیرخوراکی بلکه سمی نیز هست. 

انتخاب آناناس

میوه‌ای را انتخاب کنید که وزنش نسبت به اندازه‌اش سنگین باشد. میوه باید در انتهای ساقه عطری شیرین داشته باشد.


منابع:

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=34#healthbenefits

http://www.livescience.com/45487-pineapple-nutrition.html


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد