حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه نوعی ابزار برای تسریع و تسهیل کار مترجم است.
حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه

حافظۀ ترجمه نوعی ابزار برای تسریع و تسهیل کار مترجم است.

گونه های گیاهی و جانوری مهاجم (Invasive Species)



Invasive species is a matter of global concern which is overshadowed by some issues like oil spill, endangered species, climate change, etc most of the time.

Any species, including plants, animals, etc have a natural habitat to live in. If, by any means, they make their way out of it, they might become destructive to the new ecosystem. Such species are called invasive or alien.

International trade, in the last 5 centuries in particular, has been the main culprit. Some species stow away in cargoes, being transferred unwittingly to the distances which might be thousands of kilometers away. Ballast water of the huge ships, which helps vessels achieve balance when they are unloaded, also share the blame. In addition, immigration and trips play significant roles in the introduction of such species to new places.

They have the potential to jeopardize or extinct the natives, to live a mark on the economy, and to waste big budgets approved to fight them.

Many solutions are on the table to combat the invasive, although prevention seems to be the best policy. 


نقش مؤثر یوگا در ارتقای روحیه از طریق تاثیر مثبت روی سیستم عصبی

نتیجه مطالعه ای که به تازگی در نشریه طب جایگزین و مکمل منتشر شده بیانگر این است که انجام تمرینات یوگا علاوه بر اینکه روحیه فرد را نسبت به سایر فعالیت های بدنی مانند پیاده روی و دیگر ورزش ها بیشتر افزایش می دهد در کاهش اضطراب نیز مؤثرتر است.

تغییرات مثبت در پی انجام حرکات یوگا به ماده ای شیمیایی به نام اسید گاما آمینوبوتیریک(GABA) نسبت داده می شود که ایفاگر نقشی مؤثر در سیستم عصبی انسان بوده و فعالیت آن در افراد افسرده و مضطرب کاهش چشمگیری می یابد. داروهایی که برای کمک به بالا رفتن فعالیت های GABA تجویز می شوند موجب ارتقای روحیه و کاهش اضطراب می شوند.

این تحقیق توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون انجام گرفته و در آن میزان فعالیت این ناقلین عصبی پس از یک جلسه تمرین یوگا اندازه گیری شده است. یافته های حاصل از این مطالعه، وجود رابطه ای مستقیم میان تمرینات یوگا و افزایش فعالیت اسید گاما آمینوبوتیریک را تایید می کنند. دانشمندان همچنین با تاکید بر اینکه تمرینات یوگا روی قسمت های مشخصی از مغز تاثیر می گذارند نقش آن را در ترشح مواد شیمیایی مفید در سیستم عصبی موثر ارزیابی می کنند.  

منبع:

EurekAlert! - Nov 11

2010

زحمت بیشتر، غذای خوشمزه تر


براساس مطالعات جدید، هر چه در راه رسیدن به غذا بیشتر تلاش شود، طعم آن ماده غذایی بهتر خواهد شد. هنگامی که حق انتخاب میان دو نوع ماده غذایی در اختیار موش های آزمایشگاهی قرار گرفت، این حیوانات، غذایی که برای دستیابی به آن زحمت بیشتری کشیده بودند را با تمایل بیشتری مصرف کردندـــ حتی موادی که پیش از این برای این جانوران نامطبوع به حساب می آمد.
 به گفته محققین دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور، هنوز نمی توان با اطمینان در مورد اینکه آیا این یافته ها در مورد انسان نیز صادق است اظهار نظر کرد، اما یافته های این مطالعه حاکی از این است که مواد غذایی کم کالری و بی مزه پس از اینکه فرد برای تهیه آن ها متحمل زحمت شود از نظر آن شخص طعم بهتری پیدا خواهند کرد.
نتایج این تحقیق می توانند برای افرادی که از رژیم های غذایی لاغری پیروی می کنند مفید باشد. به عقیده دانشمندان، یک وعده غذایی، حتی اگر طعم خوبی نداشته باشد، پس از اینکه ساعت های طولانی زمان و انرژی صرف تهیه آن شود، از نظر مصرف کننده خوش طعم تر از غذایی است که با وسایلی مانند مایکروویو ظرف مدت کوتاهی تهیه می شوند.  
منبع:
Live Science 

انتشار یکی از قدیمی ترین عکس های تاریخ از خیابان ها و آدم ها



به تازگی تصویر فوق، که ادعا می شود اولین عکس گرفته شده از انسان هاست، در یکی از وبلاگ ها منتشر شده است. این عکس را یکی از پیشگامان این هنر به نام «لوئیس دوگوئر» در سال 1838 از «بلوار تمپل» در پاریس گرفته است.

احتمالا آدم های زیادی در آن روز در خیابان مذکور مشغول رفت و آمد بوده اند اما، از آنجایی که با تکنولوژی آن روزها از اشیاء متحرک نمی توانسته اند عکس بگیرند، تصویر هیچ کدام را نمی توان در این عکس مشاهده کرد. تنها تصویر دو نفر را به شکل غیرواضح در قسمت پایین و سمت چپ عکس می توان مشاهده کرد.

کامنت های زیادی در مورد این عکس در وبلاگی که آن را منتشر کرده نوشته شده است. در یکی از آن ها نویسنده کامنت می گوید:«اشخاص زیادی در این خیابان شلوغ، برخی پیاده و برخی سوار بر کالسکه مشغول رفت و آمد بوده اند. اما تنها این دو فرد به اندازه کافی ثابت ایستاده اند تا بتوان از آن ها عکس گرفت. یکی از این افراد مشغول واکس زدن کفش مردیست که ایستاده است.»

براساس تئوری یکی از نویسندگان نشریه آنلاین تایم، دوگوئر قبل از اینکه این عکس را بگیرد از این دو فرد خواسته تا در خیابان مذکور مدتی را ثابت ایستاده تا حداقل تصویر چند نفر را بتوان در این عکس مشاهده کرد.


تفاوت نرم‌افزارهای ترجمه ماشینی و ابزارهای کمک مترجم (CAT Tools)


ترجمه با کمک کامپیوتر (computer-aided or computer-assisted translation) شکلی از ترجمه است که در آن مترجم انسانی متنی را با کمک مجموعه‌ای از ابزارهای نرم‌افزاری گسترده ترجمه می‌کند و از این طریق فرایند ترجمه پشتیبانی می‌شود. این ابزارها عبارتند از افزونه‌های کنترل املا و دستور زبان، ابزارهای حافظۀ ترجمه (ترادوس)، ابزارهای مدیریت واژگان، و ابزارهای تضمین کیفیت. عموماً CAT Tool ها را با حافظۀ ترجمه به شکل مترادف به کار می‌برند. 

ترجمۀ ماشینی شکلی از ترجمه است که در آن فرایند ترجمه صرفاً توسط نرم‌افزار انجام می‌شود. ترجمۀ ماشینی برای جفت‌های زبانی مختلف طراحی شده است و به شکل رایگان در اینترنت قابل دسترسی‌ست. خروجی آن در حدی است که صرفاً می‌توان به یک برداشت کلی (و نه چندان دقیق) از متن دست یافت. با وجود این، اگر قرار بر این است که متن مقصد به شکل کامل قابل درک باشد، هیچ گاه نمی‌توان آن را جایگزین ترجمۀ انسانی کرد. 


سرکه بالزامیک (Balsamic vinegar)


Balsamic vinegar is a product mainly produced in Italy. This dark brown, fragrant, highly viscose and sweet vinegar is made out of the must of a kind of grape grown in Italy.

After pressing the grape, the derived juice is exposed to direct heat to have it concentrated. Then it is transferred to a large vat, being left for days. The sugar is fermented into alcohol and the alcohol is oxidized by bacteria.

The next process is aging which lasts at least three years. The previous stage product is poured into the first keg (the number of kegs are at least three and they are sometimes more than seven) and is left unruffled for months. Then it is transferred into the next keg (the kegs are made from different kinds of wood). This process continues until the desired qualities are gained.

The final product is rich in phenolic compounds. Much research suggests they never get nullified even after several years of processing.

references:

Paola Prati Nash (2006) Balsamic Vinegar: Introduction to a Mysterious and

Century-Old Italian Vinegar, Paola Prati Nash.

Lawrence J. Digs (2000), Vinegar, Author’s Choice Press.

P. Maria, B. David, M. Francesca (2006), Extraction and Identifications by GC-MS of Phenolic Acids in Traditional Balsamic Vinegar, Journal of Food Composition and Analysis (49-54), Elsevier, New York.

vinegars2005.com/Docs/Abstr_model.pdf

Nutritiondata.com/spices and herbs/balsamic vinegar.html

سایت هنری خیال

گالری خیال پایگاهی است برای نمایش و فروش آثار هنری هنرمندان ایرانی. علاوه بر آن صفحه ای مجزا این فرصت را در اختیار بازدید کننده ها قرار می دهد تا با تاریخ هنر کشورشان آشنا شوند. همچنین، گزارش خبرگزاری های مختلف در مورد رخدادهای هنری کشور جمع آوری و در صفحه اخبار در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. برنامه نگارخانه ها را نیز می توان در صفحه مخصوص آن مشاهده کرد.

کلیک کردن روی تصویر زیر شما را به سایت فوق هدایت می کند.