«بنی آدم اعضای یکدیگرند» درست است یا «بنی آدم اعضای یک پیکرند؟»
طبق معمول این موضوع هم مساله ای شده برای جر و بحث، مناقشه و مجادله. کلا ما عاشق مجادله ایم و «یک پیکرند» و «یکدیگرند» تنها یک بهانه است.
نظر شخصی من اینه که به جای بحث در مورد اینکه کدام یکی از اینها درست هستند باید فکر کنیم و منظور شاعر از سرودن این شعر را دریابیم.
اگر کسی هدف شاعر از این شعر را به درستی دریافت و آن را به معنای واقعی کلمه در زندگی خود به کار بست، سعدی شناس واقعی به حساب می آید.
چون هنوز ۹۸ درصد افراد به معنای واقعی این
مصرع پی نبردند برای همین هنوز که هنوزه سر
دو کلمه پیکر و یکدیگر جرو بحث میکنند.
آمار رسمی نیست سرانگشتی گفتم
__$$$$$$$$*_____________________,,$$$$$$$$*
___$$$$$$$$$$,,_______________,,$$$$$$$$$$*
____$$$$$$$$$$$$___ ._____.___$$$$$$$$$$$$
____$$$$$$$$$$$$$,_'.____.'_,,$$$$$$$$$$$$$
____$$$$$$$$$$$$$$,, '.__,'_$$$$$$$$$$$$$$$
____$$$$$$$$$$$$$$$$.@:.$$$$$$$$$$$$$$$$
______***$$$$$$$$$$$@@$$$$$$$$$$$****
__________,,,__*$$$$$$@.$$$$$$,,,,,,
_____,,$$$$$$$$$$$$$* @ *$$$$$$$$$$$$,,,
____*$$$$$$$$$$$$$*_@@_*$$$$$$$$$$$$$
___,,*$$$$$$$$$$$$$__.@.__*$$$$$$$$$$$$$,,
_,,*___*$$$$$$$$$$$___*___*$$$$$$$$$$*__ *',,
*____,,*$$$$$$$$$$_________$$$$$$$$$$*,,____*
______,;$*$,$$**'____________**'$$***,,
____,;'*___'_.*__________________*___ '*,,
,,,,.;*____________---____________ _ ____ '**,,,,
سلام بر شما
مثل همیشه به نکته ی جالبی اشاره کردید
موفق باشید
خداحافظ
سلاااااااااام
آپم
بدو بیا
درود
شادمهر جان خیلی کم پیدا شدی عزیز
با عکس جدیدی از شیراز بروزم
منتظر مهمان افتخاریم
بدرود
البته من با نظر شما موافقم ولی فکر می کنم ـ یک پیکرند ـ در جمله معنای بهتری داشته باشه ؟؟؟ چون یعنی چی بنی آدم اعضای یکدیگرند ؟؟!!
به نظر من هم یک پیکرند درست تره. ولی باید به منابع قدیمی مراجعه کرد تا ببینیم خود شاعر چی گفته. اگه گفته باشه اعضای یکدیگرند ما هم مجبوریم همین رو استفاده کنیم.
با اینحال فکر می کنم اعضای یکدیگرند هیچ معنی خاصی نداره.
به نظر بنده اعضای یکدیگرند درست میباشد
زیرا اگر به معنای آیه
مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی اْلأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمیعًا وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النّاسَ جَمیعًا. (مائده: 32)
هر کس، فردی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسان ها را کشته و هر کس انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است.
دقت نماییم فقط در صورتی با کشتن یک فرد تمام افراد بشر کشته میشوند که تمام بشر اعضای بدن آن فرد را تشکیل دهند
حال فرض نمایید که بشر اعضای یک پیکر باشند آنگاه با کشته شدن یک فرد فقط یک عضو از آن پیکر از بین رفته نه تمام آن پیکر. :)
"یکدیگرند"یا "یک پیکرند"؟
همه ی ما با این بیت سعدی آشنا هستیم و غالبا آن را این طور می نویسیم و می خوانیم:
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
ولی شادروان استاد سعید نفیسی معتقد است که صحیح این بیت چنین است:
بنی آدم اعضای یک ژیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
وی دو دلیل برای نظر خود اقامه می کند:
۱.در زمان سعدی یک نوع خط رواج داشته که همه ی مردم با آن می نوشتند و به آن "خط تعلیق"می
گفتند.در خط تعلیق معمول بوده است که برای تند نوشتن گاهی بعضی حروف را که باید جدا بنویسند
به هم می چسباندند.مثل خط شکسته ی امروز.از آن جمله در کلمه "یکدیگر""دال"را به "یا"می
چسباندند و "پیکر"و"دیگر"را مثل هم می نوشتند.همین بلا به مرور زمان بر سر شعر سعدی هم آمده
و کم کم "یک پیکرند"به "یکدیگرند"تبدیل شده است.
۲.حال از نظر معنا هم که نگاه کنیم. شاعر بزرگی چون سعدی نمی گوید:"بنی آدم اعضای یکدیگرند."
مخصوصا جایی که پس از آن می گوید:
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
شک نیست که عضو یعنی اجزای یک پیکر و یک بدن.وانگهی تصور کنید که اگر "اعضای یکدیگرندو"بخوانیم
چه قدر مضحک می شود.نتیجه این می شود که "من سر شما هستم و شما مثلا دست من هستید."
مرد بزرگی مثل سعدی هرگز این طور حرف نمی زند.
از کتاب ریاضی دلاویز در ادب گهرریز ـ احمد شرف الدین
سلام.
اگه دقت کنید حدیثی از پیامبر داریم که میفرمایند:مجمعیت مسلمانان مثل یک بدن هستند که اگر یک عضو از این بدن یا یک اندام درد بگیره... بقیه اندام ها (بقیه جمعیت مسلمانان)هم عزادار میشن و کمکش میکنن...
سعدی هم در اینجا همین مطلبو گفته... پس اعضای یکدیگرند خیلی مسخرست نه؟! در واقع اعضای یک پیکرند(اعضای یک بدن)
ممنون و موفق باشید.