خودروسازان از احتمال ورود شرکتهای اپل و گوگل به عرصۀ خودروسازی ابراز نگرانی میکنند؛ این در حالیست که مدیران شرکتهای مذکور شراکت با این دو رقیب احتمالی را نیز در دستور کار قرار دادهاند.
مدیرعامل شرکت فولکس واگن در نمایشگاه خودروی ژنو اعلام کرد: «اگر این دو شرکت بخواهند به تولید خودروهای الکتریکی بپردازند، رقابتی سخت پیش روی ما خواهد بود. همچنین، علاقۀ ویژهای به فناوری گوگل و اپل داریم، و، به گمان من، شرکت فولکس واگن میتواند دنیای دیجیتال و موبایل را گرد هم آورد.»
بر اساس اعلام منابع آگاه، اپل بر روی یک خودروی الکتریکی کار میکند و در تلاش است تا تولید آن را حداکثر تا سال 2020 آغاز کند. در ماه ژانویه، گوگل اعلام کرد که میخواهد ظرف پنج سال آینده تولید خودروی بدون راننده (self-driving car) را آغاز کند.
خودروسازان برای طراحی و تولید خودروی جدید حداقل به پنج سال زمان نیاز دارند. این چهارچوب زمانی بیانگر اهداف بلندپروازانهای است که این دو غول فناوری در سر دارند و زمینهساز رقابت برای تصاحب مشتریان است. شرکتهای تسلا موتورز (Tesla Motors Inc) و جنرال موتورز (General Motors Co) سال 2017 را برای رونمایی از یک خودروی الکتریکی که بیش از 320 کیلومتر را با یک بار شارژ شدن طی میکند و کمتر از 40000 دلار قیمت دارد در نظر گرفتهاند.
استفان براتزل، مدیر مرکز مدیریت خودرو در دانشگاه علمیکاربردی برگیچ گلادباخِ آلمان، عقیده دارد که رقابت را باید جدی گرفت. «هر چه به رانندگی خودکار نزدیکتر میشویم، رابطۀ میان مشتری و خودرو کمرنگتر میشود. گوگل و اپل، که بار فناوری قدیمی را بر دوش ندارند، میتوانند آغازگر فرایندی نو باشند.»
از بین رفتن موانع
موفقیت تسلا در خلق یک شرکت خودروسازی نشان داد که فتح موانع سنتی برای ورود به این صنعت، بر خلاف تصور عموم، چندان هم مشکل نیست. در همین حال، خودروسازان تلاش میکنند تا دستاوردهای فنی را در تولید خودرو به کار گیرند، کاری که شرکتهای منطقۀ Silicon Valley دستیابی به آن را در دستور کار قرار دادهاند. برای نمونه، گوگل از سال 2010 در تولید خودروهای خودکار سرمایهگذاری کرده است.
یان رابرتسون، مدیر ارشد فروش BMW، میگوید: «هیچ گاه هیچگونه رقابتی را دستکم نمیگیریم. موانع ورود، که پیش از این مرتفع بودند، اکنون کوتاه شدهاند. اما، در همین اثنا، پیچیدگیهای صنعت خودرو تغییری نکرده است.»
برای یک خودروساز باتجربه پنج سال زمان لازم است تا اقدام به طراحی و تولید یک خودروی جدید کند؛ صرفاً فاز تست کردن که برای کسب مجوزهای قانونی لازم است غالباً سه سال زمان نیاز دارد. بنابر برآوردها، برای شرکتی که در صنعت خودرو جایگاهی ندارد، ساخت اتومبیل یک دهه زمان میبرد.
سودهای بیسابقه
به گفتۀ مدیرعامل شرکت فیات، «این همان چیزی بود که خودروسازی کم داشت: یک مزاحم مخل آرامش». «[فناوری] خوب است اما، اگر یکی از افرادی باشید که به دلیل ورود آن زندگیاش مختل میشود، ضرورتی ندارد که منتظر ظهورش باشید.»
اپل، که در سهماهۀ مالی گذشته به سود 18 میلیارد دلاری دست یافته است، در هر شرایطی بودجۀ لازم را برای این فناوری در اختیار دارد. این شرکت 178 میلیارد دلار سرمایۀ نقدی دارد و تیم کوک، مدیرعامل اپل، تولیدکنندۀ iPhone را تشویق کرده است تا به بخشهای دستنخوردۀ بازار وارد شود، به گونهای که زندگی دیجیتال کاربران در خدمات و محصولات اپل خلاصه گردد.
سرپرست مهندسی جگوارلندرور میگوید: «تفکر سنتی در صنعت خودرو برای استفاده از فرصتهای جامعۀ اینترنتی مناسب نیست. اگر برای تصمیمگیری نیاز به بروکراسیهای رایج داشته باشید، شکست شما از همان ابتدا حتمیست.»
برد-برد
اپل در صنعت خودرو همان مسیری را طی میکند که در سایر صنایع طی کرد. این شرکت در دستگاههای دیجیتال پخش موسقی یا اسمارتفون پیشگام نبود، اما زمانی وارد بازارهای مذکور شد که موفق شد محصولی پرجذبه تولید کند. بر اساس اعلام گوگل، این شرکت به منظور تحقق ایدۀ موسس شرکت، Sergey Brin، مبنی بر حمل و نقل کارامد و ایمن، به دنبال شریک میگردد.
دیدیر لروی، مدیر شرکت تویوتا موتورز در حوزۀ اروپا، میگوید: «علاوه بر اینکه برای همکاری با آنها کاملاً آمادهایم، المان کلیدی در همکاری با آنها این است که مطمئن شویم سیاست برد-برد بر روابط طرفین حاکم است.»
«خودروسازان نمیخواهند صرفاً تولیدکنندۀ جعبهای توخالی باشند و در این میان فردی دیگر با افزودن فناوریهای جدید به آن مولد ارزش افزوده برای این محصول باشد.»
منبع: