شصت سال زرنگی اصفهانی

***

سال های درازی شهر اصفهان با آب باریکه زاینده رود ساخته و پرداخته و با همان آب، دو بار پایتختی ایران را پشت سر نهاده بود. نه سلجوقیان و نه صفویان هیچ کدام از آب و آبادانی اصفهان گله مند نبودند. چرخ زمانه، اصفهان را از نصف جهان بودن به زیر کشید و در همه سال های پس از واژگونی صفویه، روزگار خوش پیشین را نداشت تا رسیدیم به دوران معاصر هنگام زمانداری پهلوی دوم. 

 


ادامه مطلب more
نوشته شده توسط هوشنگ سامانی Hooshang Samani در دوشنبه هشتم آذر ۱۴۰۰ ساعت 9:5 | لینک ثابت |

دشمنان زبان فارسی 

چگونه می توان از دشمنان یک زبان سخن گفت؟ آیا تا کنون شنیده اید زبان عربی یا انگلیسی و یا فرانسوی دشمنانی داشته باشند؟ برنارد لوئیس شهروند انگلیسی-آمریکایی و کارشناس برجسته خاورمیانه در 18 ژانویه 1999 (28 دی 1378 خورشیدی) در مرکز موشه دایان دانشگاه تل آویو پیرامون ایران می گوید: «در دو هزار سال گذشته هیچ کشورگشا یا نیروی خارجی ای نتوانسته بر زبان و فرهنگ ایرانی اثرات بنیادی بگذارد که این یکی از نشانه‌های فرهنگ برتر است و فرهنگ برتر همیشه بر فروتر چیره می شود.» وی در ادامه گفتارش، تنها راه رویارویی با فرهنگ و زبان ایرانی را، نابودی آن می داند. بسیار روشن است و حقیقتی آشکار و تلخ می نماید که زبان فارسی دشمنان پر و پا قرصی داشته و همچنان دارد. اینک نیم نگاهی به صدها سال دشمنی با این زبان کهن و زنده دنیا.


ادامه مطلب more
نوشته شده توسط هوشنگ سامانی Hooshang Samani در پنجشنبه هجدهم آبان ۱۳۹۶ ساعت 13:45 | لینک ثابت |

آسیب شناسی گروه­ها در فضای مجازی

دیده شدن به هر قیمتی

بیش از یکصد سال می­گذرد؛ از آنسوی مرز، چیزکی نو می­سازند و پس از مدتی با قیمتی به ما می­فروشند بی آن که شیوه بهره گیری درست از آن را آموزش دهند و یا خود ما دنبال فراگیری اش باشیم. تازه ترین اش همین گوشی های هوشمند یا به گفته فرنگی ها Smart Phone هست که پیرو آن­، صدها نرم­افزارapplication  تولید کرده اند و به هر شکلی –مفتی یا پولی- به دست ما می رسانند اما دریغ از سر سوزنی دقت نظر در بهره گیری از این کالاهای نوین. به ویژه آن جا که گروه هایی برای همفکری در حوزه مشخصی ساخته می شود. دامنه این داستان البته به سایر فضاهای مجازی همچون فیسبوک و توئیتر و غیره نیز رسیده است و اینک مرثیه ای کوتاه از این همه هوش و ذکاوت ایرانی که بیشتر به خنده بازار می ماند تا بیان یک آسیب اجتماعی! 

نوشته شده توسط هوشنگ سامانی Hooshang Samani در دوشنبه بیست و چهارم فروردین ۱۳۹۴ ساعت 13:32 | لینک ثابت |

ترانه دل ماست پارسی پیشکش به همه پارسی زبانان

ترانه دل ماست پارسی

این ترانه را از لینک یوتیوب می توانید ببینید و بشنوید.

نوشته شده توسط هوشنگ سامانی Hooshang Samani در دوشنبه سوم فروردین ۱۳۹۴ ساعت 0:29 | لینک ثابت |

دعوت از همه ایران دوستان

جشن هفتاد سالگی سرود ای ایران

اینک ده سال از آن جشن غیر رسمی گذشته و بار دیگر همزمان می‌شویم با 27 مهر 1393 که هفتادمین سالروز تولد «ای ایران» است. می‌توان جشن دیگری برپا کرد و همه دوستداران ایران قدیم و جدید و آینده را بدان فراخواند. این جشن مکان خاصی ندارد و هر جای جهان می‌تواند برگزار شود. به ویژه جایی که ایران و ایرانی هست.

جشن هفتاد سالگی سرود ای ایران

نوشته شده توسط هوشنگ سامانی Hooshang Samani در پنجشنبه بیست و چهارم مهر ۱۳۹۳ ساعت 19:54 | لینک ثابت |

 

رونمایی از تلاشی سترگ در پژوهش موسیقی بومی ایران

 

 همه دف و دایره‌های ما

 

کتاب «دف و دایره» او در واقع یک دانشنامه Encyclopedia به شمار می‌رود که در سه بخش نگاشته شده است. بخش نخست تاریخ این دو ساز پرطرفدار فلات ایران را می‌کاود. در بخش دوم جایگاه این دو ساز در ادبیات فارسی بررسی شده و در بخش سوم به صورت تفضیلی دف و دایره در همه استان‌ها و برخی کشورهای پیرامونی زیر ذره‌بین وی قرار گرفته است.

 

 همه دف و دایره‌های ما

نوشته شده توسط هوشنگ سامانی Hooshang Samani در شنبه هجدهم مرداد ۱۳۹۳ ساعت 14:8 | لینک ثابت |

سفر به یک روستای پلکانی در غربی ترین نقطه استان چهارمحال و بختیاری

سرآقاسید؛ ماسوله ای دیگر در دل زاگرس

این روستا در 145 کیلومتری شهرکرد مرکز استان است که از این میان 35 کیلومتر جاده خاکی و بسیار ناهموار دارد. گزارش تصویری آن را در صفحه فیسبوکم ببینید.

نوشته شده توسط هوشنگ سامانی Hooshang Samani در دوشنبه نهم تیر ۱۳۹۳ ساعت 12:15 | لینک ثابت |
 
business article
Powered By Blogfa - Designing & Supporting Tools By WebGozar