Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

‌ I'm نوازش در هر رابطه ی زناشویی ای،بسیار مهم و با ارزش است.



فقدان نوازش بین زن و شوهر و اعضا خانواده،باعث ایجاد فاصله ی روانی و در نهایت جدایی معنوی و حتی حقوقی می شود.اگر مرد و زنی دل به زندگی،خانه و خانواده نمی دهند،به یقین بدانید که نوازش،حلقه ی مفقوده آن هاست.

نوازیدن شامل دو فعل و رفتار نوازش دادن و نوازش گرفتن است.هر زن و شوهری باید مهارت،هنر و ظرایف نوازش را بدانند و آگاهانه آن را در حرکات،سکنات و زبان کلامی و غیر کلامی خود فعال کرده و از آن مراقبت کنند.حضور نوازش یعنی این که هوش و سواد عاطفی زن و مرد فعال است.

شاید وقتی می گوییم همسرت را نوازش کن،بوسیدن،درآغوش کشیدن و لمس کردن در ذهن مان تداعی شود؛در حالی که نوازش در چهارچوب روابط زناشویی،گستره ی سیصدوشصت درجه ای دارد.به عنوان مثال هر رفتاری که بویی از همیاری یا کمک فکری،احساسی و مالی داشته باشد،مثل سلام کردن،دلگرمی دادن و سورپرایز کردن،اشکال گوناگون نوازش هستند.



✔️ یکی از زیباترین نوازش ها در طبیعت،نوازش در حوزه روابط بین یک زن و مرد است.حال زن و مردی که هنر و مهارت نوازش های مثبت کلامی و غیر کلامی را در حد مطلوب بدانند درگیر اختلاف زناشویی نخواهند شد.لطفا به این پرسش ها پاسخ بدهید:

▪️شما در روز چه نوع نوازش هایی را به همسر خود می دهید؟

▪️همسر شما به کدام نوازش شما واکنش مثبت نشان می دهد؟

▪️با نوازش همسر خود،چه امتیازات معنوی یا مادی را از همسر خود گرفته اید؟

▪️کدامین نوازش شما،بیشترین تاثیر را بر روی همسرتان می گذارد؟

▪️آیا همسر شما،از نوازش تکراری تان خسته شده است؟

▪️آیا همسر شما هم پایه،نوازش هایتان می آید؟

▪️آیا حد و مرز نوازش همسر خود را می دانید؟

در این کتاب،شما با انواع نوازش های در حوزه روابط زناشویی آشنا می شوید.




با آفت ‌کشهای ارگانیک خانگی آشنا شویم


کنترل آفات کار بسیار مهمی در پرورش گیاهان و بخصوص سبزیجات است.اما اغلب حشره‌ کش و آفت‌ کش‌ها حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که بقایای آنها بر روی سبزیجات و گیاهان باقی می‌ماند. در اینجا با ساخت انواع آفت کشها آشنا میشوید.

  ادامه مطلب ...

بیوتکنولوژی چیست و چه استفاده ای از آن میتوانیم ببریم؟

بیوتکنولوژی
برای قرن‌های بی‌شمار،‌ کشاورزان و باغداران کوشیده اند تا ویژگی‌های گیاهان را طوری تغییر بدهند که واجد ویژگی های دلخواه شان باشد. اما تلاش آنها محدود به دستکاری ویژگی‌هایی بوده که از قبل موجود بوده اند. شما می‌توانید یک پرتقال را به نوع پرتقال دیگر پیوند بزنید اما نمی‌توانید آن را مثلا به یک گوریل یا یک سیب پیوند بزنید. شما اصطلاحا مقید به «کبوتر با کبوتر، باز با باز» هستید. 
ادامه مطلب ...

رابطه فشار خون و بهبود آن با گیاهخواری در چیست؟

فشار خون
بیشترین علت مراجعه مردم به پزشک در آمریکا: بالا بودن فشار خون
فشار خون ایده‌آل: 70/110 یا کمتر ( بدون استفاده از دارو)
متوسط فشارخون گیاهخواران: 69/112
متوسط فشارخون غیرگیاهخوارن:  77/121
ادامه مطلب ...

خطر بزرگی بنام ئی کولیO157H7؛ بیماری همبرگر

e-coli-burger.jpg
ئی‌کولی در واقع یک خانواده بسیار بزرگ از باکتری‌های میله‌ای شکل است. بسیاری از این باکتری‌های به صورت مسالمت آمیز در دستگاه‌ گوارش زندگی می کنند و به هضم غذای انسان و حیوان کمک می‌کنند. تا دهه 1990، دانشمندان تصور می‌کردند که بیشتر این باکتری‌ها بی‌خطر هستند اما همه چیز با ظهور ئی‌کولیO157H7 تغییر کرد. 
ادامه مطلب ...

باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک مقاوم شده اندعلت آن در کجاست؟

مقاومت باکتری بیماری‌زا در برابر آنتی بیوتیک
آنتی‌بیوتیک‌ها باعث نجات جان میلیون‌ها انسان شده‌اند و کشف این داروها، یکی از بزرگترین کشف‌های تاریخ علم پزشکی بوده است. اما حتی سر آلکساندر فلمینگ، مردی که برای نخستین بار پنیسیلین را کشف کرد، هشدار داده بود که استفاده بیش از حد از این دارو باعث ظهور مقاومت باکتریایی می شود. متاسفانه هشدار او جدی گرفته نشد. هنگامی که او هشدار می‌داد، هیچ یک از استافیلوکوک اورئوس ها در برابر پنیسیلین مقاوم نبودند اما امروز 95 درصد این باکتری‌ها در سراسر جهان در برابر پنیسیلین مقاوم هستند.
 
ادامه مطلب ...

سوسیس و کالباس سرطانزا هستند مواظب باشیم

67.jpg

بر اساس گزارش جدید پژوهشگران سازمان بهداشت جهانی، مصرف گوشت فرآوری شده باعث سرطان می شود.
به گفته دکتر کورت اشترایف رئیس آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) که این پژوهش را انجام داده، با توجه به مصرف گسترده گوشت فرآوری شده این مسئله اهمیت فراوانی برای سلامت عمومی دارد.

این گزارش که حاصل مشارکت ۲۲ متخصص از ده کشور جهان است پس بررسی شواهد موجود نتیجه گیری کرده که شواهد کافی وجود دارد مبنی بر این که گوشت فرآوری شده رابطه مستقیمی با سرطان دارد و لذا باید مانند تنباکو جزو مواد سرطانزا طبقه بندی شود.

منظور از گوشت فرآوری شده، هر نوع گوشتی است که تحت فرآیندهایی مثل نمک سود کردن، دودی کردن، طعم دادن یا دیگر فرآیندهای معطوف به ماندگاری بیشتر یا بهبود طعم قرار گرفته اند. بیشتر گوشت های فرآوری شده حاوی گوشت گاو یا خوک هستند اما گوشت فرآوری شده همچنین می تواند شامل گوشت های دیگر مانند گوشت مرغ، کله پاچه یا دیگر فرآورده های گوشتی مانند خون باشد.
بر اساس این گزارش نمونه های گوشت فرآوری محصولاتی مانند سوسیس، کالباس، گوشت های نمکسود، سوخاری و کنسروی هستند.

رابطه مصرف گوشت فرآوری شده عمدتا با سرطان روده بررسی شده است اما بر سرطان های دیگر مانند پروستات نیز اثر دارد. بر اساس این گزارش مصرف هر ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده در روز ریسک ابتلا به سرطان روده را ۱۸ درصد بالا می برد.

به همین سبب این گزارش توصیه می کند که مصرف گوشت فرآوری شده تا حد امکان محدود شود.

همچنین طبق این گزارش، بر اساس شواهد محدود موجود، مصرف گوشت قرمز فرآوری نشده هم محتملا سرطانزاست.

این گزارش بر اساس بررسی نتایج ۸۰۰ تحقیق درباره رابطه مصرف گوشت با یک دوجین سرطان در کشورهای مختلف جهان جمع آوری شده است.

رابطه بین گوشتخواری و محیط زیست

همیشه می دانستم که گیاه خواری از ظلم به حیوانات جلوگیری می کند؛ اما از عواقب رژیم غذایی گوشتی بر محیط زیست آگاه نبودم. تولید گوشت گاو یا دیگر پروتئین های حیوانی، حجم عظیمی از ذخایر طبیعی مثل آب، سوخت های فسیلی و خاک سطحی را مصرف  و آب و هوای ما را آلوده می کند. واقعیت این است که تغییر  رژیم غذایی گوشت‌خوارانه به رژیم غذایی گیاهی، تنها و مهم ترین حرکتی است که می توانم برای کمک به محیط زیست انجام دهم؛ به مراتب موثرتر از بستن شیر آب موقع مسواک زدن یا بازیافت و بازمصرف (گرچه همچنان  به حفظ و بازیافت ادامه می دهم!).

  ادامه مطلب ...

کنترل و مبارزه با مورچه های محیط کار



مورچه خانگی یکی از حشرات کاملا شناخته شده است که در اکثر نقاط دنیا انواع آن وجود دارد . این حشره بصورت اجتماعی زندگی کرده و معمولا  لانه‏اش را در زیر زمین می‏سازد . غیر از حشره ماده ، اعضا مختلف کلنی مورچه ، سالیان زیادی عمر می‏کنند بدین صورت که کارگران تا 7 سال و ملکه‏ها گاهی تا 15 سال عمر می‏کنند . لانه مورچه‏ها معمولا در داخل دیوار خانه‏ها، پی ساختمانها  ، داخل چمن‏ها ، داخل چوبها ، درختان پوسیده و زیر سنگها ساخته می‏شود.

مورچه‏ها گاهی با نیش‏های دردناکی که ایجاد می‏کنند علاوه بر عکس العمل های شدید پوستی باعث مرگ از طریق ایجاد آنافیلاکسیس روی بعضی از افراد حساس می‏شوند.

تغذیه در مورچه ها غالبا دو جانبه و بطریق دهان به دهان در بین افراد انجام می‏گیرد. 

مورچه‏ها دگردیسی کامل داشته و طی چهار مرحله تخم  ،  لارو  ،  شفیره  ، حشره بالغ  زندگی را می‏گذراند . تخم بسیار ریز وبسته به نوع مورچه شکل مختلف دارد . لاروها بدون پا ، شفاف و گرد هستند و بعد از چندین مرحله پوست اندازی تبدیل به شفیره میشوند . شفیره شبیه به حشره بالغ است ولی بدنش نرمتر ورنگش سفید بوده وبدنبال تامین غذا حرکتی ندارد .

حشره بالغ درست بعد از چند روز که از مرحله شفیرگی خارج شد شروع به فعالیت می‏کند ودر این شرایط بدن مورچه سخت و به رنگ تیره در می‏آید . مدت زمان لازم برای پرورش مورچه از مرحله تخم تا حشره بالغ بین 6 هفته تا دو ماه طول می‏کشد که این بستگی به شرایط محیطی و فصلی دارد .  مورچه‏ها حشرات اجتماعی هستند وبه صورت کلنی زندگی می‏کنند و در داخل کلنی شامل سه قسمت هستند.  کارگران  ،  ماده ها  ، نرها

جنس نر در مورچه‏ها بالدار بوده و بال خود را تا زمان مرگ حفظ می‏کنند و ماده‏ها هم در بین مورچه‏ها بزرگترین گروه خانواده را شامل می‏شوند و این مورچه‏ها بالدار بوده و قبل از جفتگیری بالهایشان می‏ریزند و اما جنس کارگر در مورچها بدون بال بوده و کارگران  ماده‏های عقیم هستند و مورچه‏های کارگر بیشترین افراد را در کلنی شامل شده واکثر فعالیت وکار را به عهده دارند . بزرگترین مورچه‏های کارگر که در کلنی وجود دارد سرباز نامیده می‏شود و سربازان فقط از تخم ها و حشرات جوان محافظت می‏کنند

ملکه در کلنی مورچه‏ها با تولید مثل مرتب افراد کلنی را می‏سازد واگر تخمی تلقیح نشود مورچه نر حاصل می‏گردد و چنانچه تلقیح شود مورچه ماده بوجود می‏آید

یک نکته جالب در رابطه با مورچه‏ها اینکه در بعضی از گونه‏ها ، ملکه یا کارگران ضمن حمله به لانه مورچه‏های دیگر تعدادی از شفیره‏ها  را  از لانه مورچه‏های دیگر را ربوده ( دزدیده ) و کارگران حاصل از این شفیره ها را مانند برده ای بکار وامیدارند وبه خدمت خود می‏گمارند .

انواع مورچه ها

مورچه صحرائی  ، مورچه آتشی ، مورچه خانگی ، مورچه پیاده رو ،  مورچه سارق   ، مورچه مخملی درخت  ،  مورچه فرعون  ، مورچه هرمی  ، مورچه سیاه کوچک  ، مورچه آتشی کوچک  ، مورچه آکروبات  ،  مورچه آرژانتینی  ، مورچه سربزرگ  ،  مورچه نجار  ،  مورچه زرد بزرگ  ، مورچه برگخوار  ، مورچه دروگر  ،  مورچه عسل ،  مورچه مزرعه ذرت  ،  مورچه نادان  ،  

مبارزه با مورچه ها

عملیات مبارزه با مورچه‏ها بسته به نوع مورچه  ، محل زندگی و شدت آلودگی متفاوت می‏باشد واین عقیده اشتباه است که با معدوم کردن مورچه‏های داخل ساختمان دیگر مورچه ائی وجود نخواهد داشت چون در لانه مورچه‏ها مجددا کارگران وسربازان دیگری تولید شده و به بیرون اعزام خواهد شد ودر واقع تا به وجود آمدن مورچه‏های جدید می‏توان این اطمینان را داشت که سمپاشی موثر بوده است.

عمل سمپاشی با محلولهای سمی ، معمولا در شرایط کاملا مناسب باید صورت گیرد و چون مورچه‏ها از  محلهای سمپاشی شده فرار می‏کنند و برای تهیه مواد غذائی از راههای دیگر استفاده می‏کنند بنابر این باید اطراف لانه را به خوبی سمپاشی نمود تا راهی برای فرار وجود نداشته باشند.

  سمومی که برای مبارزه با مورچه بکار می‏روند شامل : بایگون 1%  ،  دیازینون 1%  ، دورسبان 5/0 %  ، سوین 2%  می‏باشد و چنانچه عملیات گردپاشی مورد نظر باشد از سم سوین به میزان 5 الی 10 % ویا از گرانولهای حاوی بایگون به میزان 2 % می‏توان استفاده کرد .


گروه پژوهش و تحقیقات دفع آفات ایران

موشها مخرب سیستم های شهری هستند



چکیده مقاله
بطور کلی موش‌ها به محیط‌های ساکت  و تاریک که حرارت معین و ثابت و همچنین رطوبت نسبی داشته باشند علاقه‌مند هستند .
   موش‌های بزرگ معمولاً لانه خود را در محیط‌های وسیع نمی‌سازند و همواره سعی در پنهان شدن دارند تا بتوانند به راحتی نوزادان خود را تولید و پرورش دهند. موش‌های نر معمولاً حداقل یکبار در روز محیط اطراف خود را بازرسی می‌کنند و چنانچه تغییراتی در محیط مشاهده نمودند بلافاصله لانه خود را معدوم و جای دیگری را برای خود آماده می‌کنند. موش‌ها معمولاً یک ساعت بعد از نیمه‌شب فعالیت خود را شروع می‌کنند و این به علت ساکت بودن محیط و عدم حضور انسان است بدین ترتیب موش‌ها با آرامش خاطر به مواد مختلف خسارت وارد می‌کنند.
اهمیت مبارزه با موش
مبارزه با موش از دو جهت حائز اهمیت می‌باشد:
1.         اقتصادی
2.         بهداشتی
   موش‌ها با وارد کردن خسارت به مواد غذائی و پایین آوردن ارزش آنها و انتشار و انتقال بیماری‌ها و بالاخره ایجاد مزاحمت برای انسانها مورد تنفر انسان بوده و برای بسیاری از افراد سبب ایجاد ناراحتی فکری و روحی می‌گردند.
بیماری‌های منتقله از طریق موش
   موش‌ها معمولاً 35 نوع بیماری مختلف را به انسان منتقل می‌کند عبارتند از :
LCM
  اولین علائم این بیماری در انسان سردرد و بروز حالت‌هایی شبیه آنفولانزا میباشند.
Rabies (هاری): یک بیماری ویروسی است که از طریق گاز گرفتگی در حیوان خونگرم به وجود می‌آید.
تب گازگرفتگی
   در اثر گاز گرفتن موش تب ایجاد می‌شود و جای گاز گرفتگی متورم شده و به رنگ قرمز در می‌آید.
 طاعون
   این بیماری که به آن مرگ سیاه نیز می‌گویند از طریق گزش ‌کک‌هایی که از خون موش آلوده تغذیه کرده‌اند به انسان منتقل می‌شود.
لپتوسپیروز
   این بیماری که به آن یرقان خون ریزی دهنده نیز می‌گویند باعث تب، خونریزی، دردناک شدن کبد، دردهای شکمی، خشک شدن و ریزش پوست می‌گردد.
سالمونلوزیز (حصبه)
   آلوده شدن غذا به ادرار و مدفوع موش موجب مسمومیت غذائی و بروز این بیماری می‌شود.
یرسینیوزیز
  این بیماری از طریق آلوده شدن مواد غذایی به ادرار و فضولات موش ایجاد شده و موجب بروز آپاندیسیت و بزرگ شدن روده‌ها می‌گردد.
تیفوس
   در اثر خونریزی در شش‌ها و سینه پهلو باعث مرگ فرد مبتلا می‌شود.
توکسوپلاسموزیز
   انتقال این بیماری که بیشتر از طریق مدفوع گربه به انسان صورت می‌گیرد اخیراً از طریق موش هم مشاهده شده است. این بیماری می‌تواند موجب کوری مادرزادی نوزاد شود.
تب راجعه
   یک بیماری عفونی است و از علائم عمده آن حملات متناوب تب و ایجاد مسمومیت خونی می‌باشد.
تولارمی
   مخزن این بیماری موش می‌باشد و علائم آن تب، سردرد درد دست و پا، کمر درد، ضعف عمومی، استفراغ و بزرگ شدن کبد و طحال می‌باشد.
سالک
   این بیماری به صورت زخم پوستی و در اثر نیش پشه خاکی آلوده ایجاد می‌گردد.
روش‌های مبارزه:
1ـ اقدامات بهسازی و بهداشتی
2ـ استفاده از سموم شیمیایی
3ـ استفاده از امواج مافوق صوت
4ـ جلب کننده‌های شیمیایی
5ـ دور کننده‌ها
6ـ تله‌گذاری
7ـ مبارزه بیولوژیکی
8ـ مبارزه ژنتیکی
 
حال با توجه به اطلاعات کلی پاسخ سوال شما:
بر اساس نظر WHO فسفر دو زنگ در دسته سموم بسیار خطرناک طبقه بندی می شود . هم راستا با سمومی مثل : آنتو- تری اکسید ارسنیک- تالیوم- گوناسید-استرکنین و ... .که جونده با یک بار تماس با آن ازبین می رود.
اصل اول در مبارزه با موش بهسازی محیط است :
اقدامات بهسازی و بهداشتی:
1ـ محافظت ساختمان‌ها از ورود موش
2ـ از بین بردن لانه‌ موش‌ها و محروم‌ کردن آنها از دسترسی به آب و مواد غذائی
3- بهداشتی نگه داشتن محیط زیست شامل: جمع‌آوری، حمل و دفع زباله بطور بهداشتی، زباله باید در کیسه‌های سربسته قرار داده شده و فقط در ساعات مراجعه رفتگران در خارج از ساختمان گذاشته شود. حال با توجه به منطقه خود می توانید روی این برنامه ها مانور بدهید.
کشتن موش‌ها:
الف: بوسیله سموم شیمیایی
ب: بوسیله تله‌گذاری
   معمولاً استفاده از سموم شیمیایی آخرین راه‌حل می‌باشد در صورتی که اقدامات بهداشتی و بهسازی بطور کامل مؤثر نبودند می‌توان آن را به عنوان یکی از وسایل مطمئن برای مبارزه با موش بکار برد.
امروزه از تکنیک تله‌گذاری در موارد زیر استفاده می‌شود:
   زمانی که به علت وجود مواد غذایی استفاده از سموم غیرممکن باشد.
   در محلهایی که امکان جمع‌آوری لاشه موش وجود نداشته باشد.
   در صورتیکه موشها از خوردن طعمه خودداری کنند. زمانی که موش‌ها نسبت به سموم موش‌کش‌ مصون شده باشند.
روش صحیح تله‌گذاری:

Dr. Halvaei( 酥糖), [16.11.16 23:36]
در تله‌گذاری مساله انتخاب طعمه و دانستن رفتار و عادت موش‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. موش‌های بزرگ به علت ترس از چیزهای جدید و همچنین به علت داشتن کنجکاوی و احتیاط زیاد به زحمت به طرف تله‌ها جلب می‌شوند و گاهی برای گرفتن‌ آنها باید چند روز صبر کرد و برای حصول نتیجه بهتر باید چند روز تله را بدون اینکه فنر آن کار گذاشته شود با استفاده از طعمه جلب کننده در محل مستقر نمود تا موش‌ها به آن عادت کنند.
محل قرار دادن تله‌ها:
    در مورد موش‌ قهوه‌ای و خانگی بهتر است تله را در گوشه راست و به طرف دیوار محل قرار داد به طوری که ماشه تله تقریباً‌ مماس با دیوار باشد.
   در مورد موش سیاه تله را می‌توان به دیوار میخکوب کرد.
تله زنده‌گیر طعمه دار یا تله کشته‌گیر را باید نزدیک به دهانه ورودی لانه قرار داد و نه در داخل گذرگاه
   تله را بهتر است با کیسه یا چیزهای جدید در موش به وجود نیاید. تله کشته گیر را می‌توان زیر لایه‌ای از آرد، خاک و یا سبوس مخفی کرد. وقتی تعداد تله‌ها زیاد است باید محل قرار گرفتن تله‌ها را یادداشت کرد.
 
-          اگر منطقه شما مرطوب باشد سم کلرات نوع واکسی خوب است.
-          تماس با فسفر دو زنگ و استنشاق بخارات و گرد های آن از نزدیک بسیار خطرناک است.
-          سموم ضد انعقادی در مبارزه با موش ها ارجح تر هستند. اما به مدت 3تا 10 روز بطور دائم از این سموم باید تغذیه نماید. این سم باعث پارگی مویرگ ها و خونریزی داخلی و نیز جلوگیری از انعقاد طبیعی خون می شود. طعمه حداقل 2 هفته در دسترس موش ها قرار گیرد. سموم ضد انعقادی مثل:وارفارین- پیوال- فومارین- دی فاسینانون- کلروفاسینون- برودیفاکوم و برومادیلون.
-          اگر در منطقه شما کک نیز زیاد است قبل از مبارزه با موش باید 3 تا 4 روز زودتر با کک مبارزه کرد. برای مبارزه با کک نیز از سموم مالاتیون و کارباریل(سوین) می شود استفاده کرد.
-          سم فسفید روی نیز آغشته با ماهی تازه- غلات – گندم- گوشت در عرض 24 ساعت بر موش اثر می کند.(از دسته سمومی است که به مراقبت عادی نیاز دارند.)
-          اگر مزارع همجوارنیز آلودگی موش داشته باشند. مبارزه باید همه جانبه و گروهی باشد. و تک مبارزه موثر نخواهد بود.
-          سم فلورواستات(معروف  به 1080) از موثرترین سموم و سریع الاثرترین جونده کش ها است. که در مناطق غیر مسکونی و با نظارت اهل فن کاربرد دارد.
-          در کار با سموم رعایت نکات ایمنی:دستکش- ماسک-دور بودن از دست بچه ها و ... ضروری است
-          تماس دست با سم باعث بو گرفتن سم شده و جونده از خوردن آن پرهیز می کند. و برای سلامتی فرد نیز بسیار مضر است.
-          سم کلرات (برودیفاکوم) از دسته آنتی کواکولانت علیه موشهای خانگی- کشاورزی – انباری استفاده می شود. پادزهر آن ویتامین k1 می باشد و مقدار 0.3 میلی گرم به گیلوگرم کشنده است.
در آخر نویسنده به این نکته توجه داشته است که فقط کنترل و مبارزه با این جونده در این چند خط خلاصه نشده و نخواهد شد زیرا برای مبارزه با هر جانوری بایستی به خصوصیات رفتاری آن آشنایی کامل داشته باشید. نویسنده امیدوار است که در صورت مواجه شدن با این جانور قبل از انجام هر کاری با متخصصین امر کنترل و مبارزه با آفات تماس حاصل نموده تا طی بررسی های کارشناسانه بهترین روش را برای مبارزه با این جونده اعمال نمایند
Mehrdad .Halvaei . Ph.D
Researcher and Senior Advisor on
Health and the Environment
Professional pest control and biodiversity Tsinghua University. China
&
Master of Social Development in Engineering
Science and Research Branch, Tehran

روش نوین و جدید مبارزه با موشها چیست؟؟؟؟

، یک پروژه اروپایی روش جدیدی را مطرح کرده است: به جای اینکه منتظر شویم که موش‌ها به اندازه کافی سم بخورند تا بمیرند، سیستم جدید اسپری‌ها برای جوندگان، آنها را در معرض میزان مشخصی از سمی کشنده قرار می‌دهد.‌

موش‌ها آسیب‌های زیادی به محصولات کشاورزی، ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها می‌زنند که هر ساله باعث تلف شدن میلیاردها یورو می‌شود. علاوه بر این موش‌ها ناقل بیماری‌هایی هستند که انسان‌ها را تهدید می‌کنند.

به گزارش شبکه خبری یورونیوز، پرفسور «مایکل تیسدیل» همانند همه ساکنان انگلستان، با مشکل موش‌ها روبروست.

مزرعه کوچک او مورد حمله جوندگانی قرار گرفته که به هر جایی سرک می‌کشند تا غذای حیوانات خانگی را بدزدند.

«مایکل تیسدیل»، پرفسور شیمی در دانشگاه استن گفت: مرغ‌ها در اینجا غذا می‌خورند، اما موش‌ها هنگام شب بیرون می‌‌آیند، سوراخی حفر می‌کند یا از زیر در وارد می‌شوند و غذای مرغ‌ها را می‌خورند.

مایکل همانند دیگران، از قرص‌های سمی استفاده می‌کند اما معمولا سم‌ها اثربخش نیستند. به نظر می‌رسد موش‌ها از بعضی سموم به عنوان غذای رایگان، لذت می‌برند.

مایکل تیسدیل افزود: شب‌ها اینجا محل جولان موش است حتی با وجود اینکه سم می‌گذاریم. موش‌ها سم‌ها را می‌خورند و به نظر می‌رسد که به این سموم مقاوم شده‌اند؛ این مشکل اصلی ماست.

اگر سم‌های رایج نمی‌توانند موش‌ها را از بین ببرند، پس چه باید کرد؟

یک پروژه اروپایی روش جدیدی را مطرح کرده است: به جای اینکه منتظر شویم که موش‌ها به اندازه کافی سم بخورند تا بمیرند، سیستم جدید اسپری‌ها برای جوندگان، آنها را در معرض میزان مشخصی از سمی کشنده قرار می‌دهد.

«آندرو اینگهام»، پژوهشکر انتقال دارو در دانشگاه استن گفت: این سیستم یکی از اولین سیستم‌های تجاری اسپری‌های موش است که با جذب سم از طریق پوست موش‌ها، آنها را می‌کشد.

دانشمندان، سمی بر اساس فرمول ویتامین دی ساخته‌اند که برای حیوانات خانگی بی خطر و برای موش‌ها کشنده است.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که چطور سم بعد از پاشیدن شدن روی جوندگان به سرعت وارد خونشان می‌شود.

آندرو اینگهام افزود: ما تمام آزمایش‌ها را روی نوعی غشای پوستی که همانند پوست موش صحرایی عمل می‌کند انجام داده‌ایم.

ما همه فرمول‌های متفاوت را تست کردیم و بهترین شیوه انتقال ویتامین از طریق پوست موشها را انتخاب کردیم.

برای ارائه سم، محققان یک دستگاه الکترونیکی با استفاده از سنسورهای نوری ساخته‌اند که ماشه آزاد کردن اسپری را در لحظه مناسب فعال می‌کند.

«جوزف دیویس»، مهندس پزشکی در دانشگاه استن گفت: جوندگان وارد این دستگاه می‌شوند و هنگام عبور از این دام، اسپری روی آنها پاشیده می‌شود. یک سوراخ هم اینجا گذاشته‌ایم که برای فرمون که نوعی تحریک کننده است ایجاد شده تا جوندگان را به داخل شدن در این دستگاه تحریک کند.

سیستم، ورود موش به این قوطی را تشخیص می‌دهد. اگر حیوانی که وارد قوطی شده موش نباشد یا دو موش از دو طرف قوطی وارد شوند، سیستم فعال نمی‌شود.

جوزف دیویس افزود: یک ریز پردازنده در مدار این دستگاه تعبیه شده که این امکان را به دستگاه می‌دهد که سیگنال یا پیامی را به پست کنترل بفرستد و به مسوول کنترل کننده بگوید که بیایید و این قوطی را عوض کنید.

تله‌های معمول با قرص‌های سمی موش‌ها را آرام آرام و بسیار دردناک همراه با خونریزی داخلی می‌کشد.

دستگاه جدید انسانی‌تر عمل می‌کند؛ موش‌ها با این روش یک روز پس از اینکه در معرض سم قرار گرفتند از حمله قلبی می‌میرند.

آندرو اینگهام افزود: سیستم دادن غذای سمی اینطوری است که حیوانات می‌توانند انتخاب کنند که چه مقدار از غذای سمی را بخورند و اغلب آنها به اندازه‌ای که برای کشتن شان کافی باشد، نمی‌خورند.

این سیستم بر اساس فرمول تزریق منفرد عمل می‌کند، یعنی مرگ هر موشی که در معرض اسپری قرار گیرد را تضمین می‌کند.

دکتر مهرداد حلوایی متخصص فیزیولوژی جانوری (فلوشیپ کنترل ناقلین)

می دانستید آفرینش هیچ موجودی بدون دلیل نیست؟!

یکی از برهان هایی که عموما از جانب جریان های اتئیست مطرح می شود بی دلیل بودن جهان هستی و موجودات و به وجود آمدن موجودات است.چندسال قبل زنده یاد رضا فاضلی برنامه ساز اتئیست لوس آنجلسی این موضوع را در برنامه خود مطرح نمود که "میمون برای چه آفریده شده است؟عقرب برای چه آفریده شده است؟رتیل برای چه آفریده شده است؟"ولی اکنون علم می گوید که همه جانداران حتی جاندارانی که ما تفکر می کنیم جانداران موذی هستند در طبیعت دارای نقش های بنیادی و مفید هستند که ما در این پست تعدادی از این نقش ها را مورد برسی قرار می دهیم.

سوسک حمام : SriniKambhampati، مدیر و استاد دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تگزاس معتقد است انقراض سوسک‌های حمام می‌تواند چرخه نیتروژن در طبیعت را با مشکلات متعددی مواجه کند.سوسک‌های حمام از مواد آلی در حال فساد تغذیه می‌کنند که سرشار از نیتروژن هستند. آنها این ماده باارزش را در مدفوع خود به شکلی به خاک برمی‌گردانند که آن را حاصلخیز و بسیار غنی می‌کند و برای گیاهان قابل استفاده است. به عبارت دیگر از بین رفتن این جانداران اثرات مخرب جبران‌ناپذیری روی سلامت جنگل‌ها و به شکل غیرمستقیم روی جانداران ساکن زیست‌بوم آنها خواهد داشت».[1][2]

 

سم عقرب و مار و رتیل :هرچند سم این جانداران ممکن است برای انسانها کشنده باشد ولی سم حاوی هزاران پروتئین است که چندین پروتئین آن برای انسان خطرناک است.به تازگی یک دانشمند در دانشگاه واشینگتن نشان داد که سم عقرب حاوی موادی است که می تواند سرطان مغز را درمان بکند.همچنین زهر زنبور دارای موادی است که می تواند سرطان را درمان بکند.همچنین سم رتیل نیز بر درمان دیستروفی، ساکس تاثیر گذار است.[3]از سم مار نیز بطور گسترده در سنایع داروسازی برای تهیه دارو استفاده می شود.

 کرم خاکی و موش کور و برخی از موشها که خاک را حفر می کنند : جاندارنی مانند کرم خاکی که در زیر خاک حرکت می کنند عموما به حفر خاک باعث فرآیند اکسیژن رسانی به خاک می شوند در صورتی که این جانداران وجود نداشتند اکسیژن خاک بسیار اندک می شد و ریشه های گیاهان و درختانی که ما امروزه عملا مورد استفاده قرار می دهیم می خشکید.

پشه و مگس :لارو پشه و خود پشه نقش مهمی در تامین غذای سایر جانداران از جمله پرندگان و ماهی ها که در زنجیره غذایی حیوانات قرار دارند ایفا می کنند.علاوه بر آن پشه و مگس نقش مهمی در گرده افشانی در طبیعت را دارند.در پزشکی با استفاده از مطالعه بروی پشه انسان توانسته به تلفیق در اشکال مصنوعی به بی حسی های موضعی دست یابد.[4]مگس ها ضمن اینکه برای بشر ممکن است بیماری زا باشند ولی در طبیعت به اندازه زنبورها در گرده افشانی گیاهان نقش دارند[5]

 عنکبوت : زهر عنکبوت در تحقیقات پزشکی مربوط به سیستم عصبی(ارتپت) انسان مورد استفاده قرار می گیرد علاو بر آن از تارهای عنکبوت برای تولید وسایل آزمایشگای نوری استفاده می شود.[6]همچنین عنکبوت ها نقش مهمی در کنترل جمعیت آفت ها و سایر حشرات در طبیعت را دارند.[7]

موارد ذکر شده تنها گوشه ای از فواید جاندارانی است که از دیدگاه انسان ها جزو بی مصرف ترین جانداران طبیعت به نظر می رسند و هنگام برخورد انسان با یکی از این جانداران فورا توسط انسان کشته می شوند.این موضوع بیانگر آن است که تمام اجزا طبیعت به همدیگر ربط دارند و هیچ یک از اجزا آن از اجزا دیگر جدا نیست و آفرینش هیچ موجودی بدون دلیل نبوده است.


دعا کنید که سوسک حمام منقرض نشود

اگر از شما بخواهند فهرستی از منفورترین موجودات روی زمین تهیه کنید، احتمالا سوسک‌های حمام یکی از اولین جاندارانی هستند که به ذهنتان می‌رسد. آنها بزرگ و زشت هستند، سریع حرکت می‌کنند و اغلب در کثیف‌ترین و غیربهداشتی‌ترین نقطه ممکن می‌توانید پیدایشان کنید. با این حال بهتر است دیگر آرزوی انقراض آنها را نداشته باشید. پژوهش های تازه ای نشان می دهد این حشرات نا مطبوع وظیفه حفظ بقای زیست‌بوم‌های روی زمین و چرخه غذایی را به عهده دارند. SriniKambhampati، مدیر و استاد دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تگزاس معتقد است انقراض سوسک‌های حمام می‌تواند چرخه نیتروژن در طبیعت را با مشکلات متعددی مواجه کند.
وی می گوید:
«سوسک‌های حمام از مواد آلی در حال فساد تغذیه می‌کنند که سرشار از نیتروژن هستند. آنها این ماده باارزش را در مدفوع خود به شکلی به خاک برمی‌گردانند که آن را حاصلخیز و بسیار غنی می‌کند و برای گیاهان قابل استفاده است. به عبارت دیگر از بین رفتن این جانداران اثرات مخرب جبران‌ناپذیری روی سلامت جنگل‌ها و به شکل غیرمستقیم روی جانداران ساکن زیست‌بوم آنها خواهد داشت».
علاوه بر این حدود 5 تا 10هزار گونه مختلف سوسک روی زمین زندگی می‌کنند که یک منبع غذایی مهم برای بسیاری از پرندگان و پستانداران کوچکی مانند موش‌ها به شمار می‌روند.این شکارچیان می‌توانند غذای گروه دیگری از حیوانات را از گربه‌ها و گرگ‌ها گرفته تا خزندگان و پرندگان شکارچی بزرگتر مانند عقاب‌ها تأمین کنند. در نتیجه هر گونه کاهش جمعیت سوسک‌های حمام می‌تواند تأثیری غیرمستقیم روی منابع مورد نیاز بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری روی زمین داشته باشد.
البته خیلی هم نگران نباشید! به نظر می‌رسد حتی اگر دمای زمین به شدت افزایش یابد و یا خدای ناکرده جنگ سوم جهانی رخ دهد و سلاح‌های اتمی به کار گرفته شوند باز هم این حشرات خیال انقراض نخواهند داشت.

Mehrdad .Halvaei . Ph.D
Researcher and Senior Advisor on
Health and the Environment
Professional pest control and biodiversity Tsinghua University. China 
&
Master of Social Development in Engineering
Science and Research Branch, Tehran

9 درد شکمی خطرناک

درد های شکمی، که خطر را گوشزد می کنند

مطلب حاضر، برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر، در مورد دردهایی که ممکن است نشانه خطرات جدی برای بدن باشند، تهیه شده است و بطور مختصر به درد هایی که باید آنها را جدی گرفت، اشاره می کند.  ادامه مطلب ...

در چه زمانهایی رابطه جنسی ممنوع است

چه زمان هایی نباید رابطه جنسی داشته باشیم؟

سید جواد علویکارشناس طب سنتی درباره تدبیر جماع یا نزدیکی جنسی اظهار کرد: جماع یا نزدیکی جنسی از مهمترین راه‌های پاکسازی بدن و جزء سته ضروریه سلامتی است. به گفته وی نزدیکی جنسی طبیعی باعث سرحال شدن، احساس سبکی، رفع وسواس و اندیشه بد می‌شود، همچنین عدم نزدیکی جنسی موجب تپش قلب، تب، سرگیجه، احساس سنگینی در بدن می‌شود. اما...  ادامه مطلب ...

تبخال چیست؟ چه عاملی باعث ابتلای ما به این بیماری می شود؟


تبخال یک ویروس است که بر روی سیستم عصبی انسان تاثیر می گذارد، DNA سلول های عصبی پوست که از طریق آن ویروس وارد شده است را تغییر می دهد. بیشتر بیماران از عود آن که ممکن است یک بار در زندگی یا چند بار در یک سال تکرار شود رنج می برند. متوسط میزان عود تبخال در حدود چهار بار در سال است و معمولا در حدود یک هفته یا بیشتر طول می کشد تا زخم التیام یابد. افراد مبتلا به تبخال با یک واقعیت تلخ در زندگی خود روبرو هستند که هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. اگر چه پژوهش ها پیشرفتی در این زمینه داشته اند.

  ادامه مطلب ...

درد برای کدام افراد قابل تحمل تر است؟


محققان آلمانی در دانشگاه هیدل برگ اظهار داشتند که ورزشکاران در مقایسه با سایر افراد تحمل بالاتری نسبت به درد دارند. این مطالعه در مجله درد به چاپ رسیده است.

 

این پژوهشگران معتقدند که تجربه درد در ورزشکاران متقاوت بوده و مشابه افراد عادی نیست. در حقیقت آستانه درد در همه افراد اعم از ورزشکار یا غیر ورزشکار یکسان اما تحمل درد متفاوت می باشد. آستانه درد حداقل شدتی از درد است که فرد پیام درد را احساس می کند (نقطه آغاز احساس درد). اما تحمل درد، حداکثر میزان دردی است که فرد قادر به تحمل آن است.

 

برای انجام این مطالعه 331 فرد عادی و 568 ورزشکار زن و مرد از کانادا، استرالیا، اروپا و ایالات متحده امریکا انتخاب شدند. رشته های ورزشی مختلف از جمله ورزش های استقامتی، قدرتی، رقابتی و انعطافی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که ورزشکاران در مقایسه با سایر افراد، تحمل بالاتری نسبت به درد دارند. میزان تحمل آنها بر حسب نوع ورزشی که انجام می دهند متفاوت است. در ورزشکارانی که ورزش های قدرتی انجام می دهند، تحمل درد در سطح متوسط است. در حالی که در ورزشکارانی که به ورزش های رقابتی اشتغال دارند، تحمل درد نسبت به سایر ورزشکاران بیشتر است. همچنین مشخص شد که ورزشکاران مقاومتی تحمل درد یکسانی دارند زیرا شرایط جسمی و روحی آنها اغلب مشابه است. اما کسانی که به ورزش های رقابتی می پردازند از لحاظ جسمی و روحی متفاوتند، بنابراین تحمل درد در آنها یکسان نیست.

 

محققان امیدوارند که با استفاده از نتایج این مطالعه بتوانند اثرات جسمی و روانی ورزش مداوم را در احساس درد مورد بررسی قرار داده و ورزش های موثر در تسکین درد را شناسایی کنند. متخصصان معتقدند که ورزش، روشی ایمن، بی خطر و بدون عوارض جانبی برای تسکین دردهای مزمن در بیماران است.


آقایان این دردها را جدی بگیرید

درد کشاله ران، کمر، ساق پا، شکمی، قفسه سینه و ادرار دردناک در آقایان نشانه چیست؟

مردان باید بدانند که بخاطر چشم پوشی از علائم بیماری ها و عدم رسیدگی به موقع، به علائمی که می تواند شما را از بیماری های مهلک، آگاه و منجر به پیشگیری از بیماری شود، شاید مجبور شوید که بهای بسیار سنگینی بپردازید. در اینجا ۷ نشانه ای که مردان به هیچ وجه نباید از آن چشم پوشی کنند، و باید سریعا به دنبال درمان های فوری باشند، بیشتر معرفی شده است:

  ادامه مطلب ...

چرا پای من سرد است؟

علت پاهای سرد

ساده ترین دلیل سردی دائمی پاها، کمبود گرماست. دلیل رایج دیگر، گردش خون ضعیف است، چون خون کافی به پاهای شما نمی رسد تا گرم نگهشان دارد. دلیل دیگرش می تواند سبک زندگی یکجانشینی باشد، یعنی بیشتر ساعات روز را پشت میز یکجا نشسته اید. می توانید با تحرک بیشتر و قدم زدن این مشکل را تا حدودی برطرف نمایید

در اینجا نگاهی داریم به بعضی از دلایل جدی تر که ممکن است باعث همیشه سردبودن پاهای تان باشند.

 

  ادامه مطلب ...